Dit zijn de procurement trends voor 2024

Redactie WINMAG Pro

De afgelopen jaren is de economie gedestabiliseerd door meerdere supranationale uitdagingen. Naast de impact op de maatschappij heeft dit ook flinke impact gehad op de economie en de wereldwijde supply chains. Prijzen schoten omhoog, leveringen waren niet mogelijk en er ontstond een groeiende vraag naar betere arbeidsomstandigheden. Voor het jaar 2024 kunnen er drie duidelijke trends geïdentificeerd worden als reactie op deze mondiale vraagstukken. De rode draad? Duurzaam en ethisch ondernemen, en de inzet van kunstmatige intelligentie.

Trend 1: Inzetten op milieubehoud

Een trend voor 2024 in de inkoopstrategie is het inzetten op milieubehoud. Dit kan op verschillende manieren bewerkstelligd worden. Namelijk, door middel van:

Milieuvriendelijk transport

De transitie naar milieuvriendelijke manieren van transport blijft toenemen. Denk aan meer investeringen in elektrische mobiliteit en het inzetten van groen transport bij last mile-leveringen.

Lokale inkoop

Een korte supply chain zorgt direct voor minder transportkosten en minder CO2-uitstoot. Daarnaast zorgt Europese regelgeving ervoor dat goederen op een ethische en schonere manier worden vervaardigd dan in bijvoorbeeld Aziatische landen.

Het gebruik van digitale middelen

Bij Manutan wordt sinds 2023 de Project Environmental Impact Score (PEIS) gebruikt.[1] Deze impactmeting gebaseerd op Europese richtlijnen en 16 milieucriteria geeft inkopers een breed overzicht en helpt leveranciers bij het maken van verantwoorde keuzes.

Trend 2: Inkopers maken het verschil

Naast milieubehoud zien we het komende jaar ook andere aspecten van MVO terug op de inkoopafdeling. Zo staat het welzijn van werknemers in de supply chain hoog op het lijstje. Dit kan bijvoorbeeld door clausules op te nemen tijdens het tender proces waarin respect voor individuen wordt gewaarborgd. Daarnaast kunnen inkopers contractvoorwaarden inzetten om leveranciers aan te moedigen werkomstandigheden binnen de productieketen te verbeteren.

Trend 3: De inzet van AI

In de wereld van B2B wordt een betere voorspelling onmisbaar en leidt tot een betere efficiency. Artificial Intelligence (AI) is daartoe een krachtig middel. De inzet van AI is in deze sector vooral gericht op het versnellen van klantinteracties en het verhogen van tevredenheid door het filteren van vragen en klachten. Het streven is om AI zelfstandig klantvragen te laten beantwoorden, waarbij het systeem leert van eerdere beslissingen. Hierbij is het belangrijk dat medewerkers de voordelen van AI begrijpen om productiviteit te verbeteren. De voornaamste ethische uitdaging ligt hierbij in het balanceren van privacy en beveiliging van datastromen, met moeilijkheden bij het vinden van een oplossingspartner die volledig aan specifieke wensen voldoet.

Naast bovenstaande trends blijft ook menselijke interactie en advies essentieel. Bedrijven zoeken specialisten voor maatwerk, wat lang niet altijd en volledig door AI kan worden vervangen. En door duurzaamheid te omarmen, milieuvriendelijke producten aan te bieden en deze verantwoord te distribueren, werken we samen aan een betere wereld.

Geschreven door: Sebastiaan Leemreize, Marketing Director Manutan Benelux & Germany

[1] Duurzaam Ondernemen, [2023], Manutan lanceert PEIS: een unieke milieu-impact score

 

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie