Digital Agency Webton
Van een nieuwe website tot een herpositionering en van linkbuilding tot een nieuwe uitstraling: bij Webton win je met strategy, digital & design.
De afgelopen jaren heeft Webton zeer veel kennis opgedaan als het gaat om de linkbuilding methode in het bijzonder. Hieronder geven wij onze visie over de meerwaarde die dit fantastische instrument kan hebben voor uw organisatie.
2020: Het jaar van Linkbuilding?
Linkbuilding staat al jarenlang bekend als de meest effectieve manier om met je website snel hoger in Google te komen. Maar is dat in 2020 nog steeds zo? Hieronder bespreken we de laatste stand van zaken en leggen we uit wat linkbuilding nog dit jaar voor jou kan betekenen.
Linkbuilding: hoe zit het ook alweer?
Eerst even een korte geheugenopfrisser voor iedereen die niet precies meer weet wat linkbuilding betekent.
Linkbuilden is het proces van het opbouwen van inkomende links (backlinks) vanaf andere websites naar jouw domein.
Google ziet deze links als een soort voorkeursstemmen van gebruikers. Hoe meer backlinks je hebt, hoe meer mensen elkaar online op jouw website wijzen.
Deze populariteit beloont Google met een hogere positie in de zoekresultaten. Want blijkbaar heeft jouw website mensen veel te bieden!
Vroeger was linkbuilden heel makkelijk
Toen woog kwantiteit namelijk zwaarder dan kwaliteit. De website met de meeste backlinks had simpelweg de meeste stemmen – en daarmee ook de hoogste positie in Google.
Niet zo gek dus dat veel eigenaren van websites overal op internet links naar hun eigen site begonnen aan te leggen. Zo werd het mogelijk om de zoekresultaten te manipuleren.
Maar Google houdt niet van manipulatie en daarom is er in 2020 een en ander veranderd. Links worden namelijk niet alleen beoordeeld op hun aantallen, maar vooral ook op hun herkomst.
Dat betekent dat een backlink vanaf de website van de NOS zwaarder weegt dan een link vanaf een onbekende site die pas sinds gisteren bestaat.
Maar ook andere factoren spelen een rol
Google neemt namelijk steeds meer het totaalplaatje in ogenschouw. De zoekmachine analyseert niet alleen de links naar je website, maar ook wat gebruikers ermee doen.
Heb je bijvoorbeeld een backlink op een site met een hoge leeftijd en goede reputatie, maar blijkt er in de praktijk niemand op te klikken? Dan brengt dat Google aan het twijfelen.
Een ander waarschuwingssignaal voor de zoekmachine is als gebruikers wel op backlinks klikken, maar je website vervolgens direct verlaten. Blijkbaar is de inhoud niet waar ze naar op zoek zijn.
Dat betekent dat linkbuilding in 2020 niet alleen meer draait om het opbouwen van links. Belangrijker dan ooit is ook datgene waarnaar de links verwijzen: de content op je website!
Succesvolle linkbuilding begint dan ook met goede content
Want goede content zorgt voor tevreden gebruikers. En die geven Google weer alle signalen die de zoekmachine graag wil zien.
Deze bezoekers spenderen bijvoorbeeld meer tijd op je website of klikken door naar andere pagina’s om nog meer relevante informatie te lezen. Doordat zij niet terugkeren naar Google om op andere zoekresultaten te klikken, begrijpt de zoekmachine dat jouw website biedt wat ze zoeken.
Als beloning stijgt je website in de zoekresultaten, misschien zelfs boven pagina’s met meer of betere backlinks.
Dat sterke content en sterke backlinks in 2020 onlosmakelijk verbonden zijn, is in feite een hele natuurlijke ontwikkeling. Want ga maar na: relevante content trekt van nature links aan, omdat mensen waardevolle informatie nu eenmaal graag met elkaar delen.