De technologie achter de elektrische fiets

Redactie WINMAG Pro
We leven in een tijdperk waar technologische ontwikkelingen zich in een rap tempo voltrekken. Meegaan met de tijd en op de hoogte zijn van deze ontwikkelingen is menseigen geworden. Opmerkelijk is dat de technologische revolutie met betrekking tot de fiets redelijk lang heeft stil gestaan. De tweewielers zagen er qua ontwerp al jaren hetzelfde uit en technologie kwam er vrijwel niet aan te pas. Totdat in de negentiende eeuw de eerste elektrische fiets werd ontworpen. Maar welke technologische aspecten zitten er eigenlijk aan de elektrische fiets en hoe ziet de fiets in elkaar? Hieronder worden een aantal belangrijke aspecten voor je uitgelicht.

Accu

De fietsaccu is een van de belangrijkste onderdelen van de elektrische fiets. Vandaag de dag wordt de accutechniek Lithium Ion veel gebruikt, maar de technologie wordt continue doorontwikkeld. Men streeft naar een nog milieuvriendelijke accu met een nog langere levensduur.  De accu’s van Stella’s elektrische fietsen voldoen aan de hoogste standaarden en worden getest volgens strenge Europese normen. Ze hebben alle wettelijke certificaten en zijn beschermd tegen overbelasting, kortsluiting, piekspanning en wisselende temperaturen.

Belangrijk is wel om altijd zorgvuldig met de accu om te gaan. Controleer deze regelmatig op beschadigingen en gebruik bijvoorbeeld de officiële oplader die de accu toebehoort. Wil je liever een zwaardere elektrische fiets accu waarmee je langer kunt fietsen? Een accu upgrade is altijd mogelijk.

Display

Het display is een mooi technisch snufje dat bevestigd zit op het stuur van de elektrische fiets. Hierop zijn binnen een oogopslag verschillende cijfers af te lezen. Zo kun je zien in welke ondersteuningsstand je fietst, wat je snelheid is en hoeveel kilometers je erop hebt zitten. Bij Stella zit het display en de bedieningsknoppen bij het handvat gevestigd, zodat je ten alle tijde je handen en ogen op de weg kunt houden.

Motoren

Op een elektrische fiets kunnen verschillende soorten motoren bevestigd worden. De motor kan geplaatst zijn in het voorwiel, onder de trapas of in het achterwiel. Waar de motor geplaatst is en hoeveel kracht de motor moet hebben, hangt af van jouw wensen en doelen waarvoor je de fiets gebruikt. De voorwielmotor is voordelig in onderhoud en is fraai weggewerkt in het design. Hij is geruisloos en fietst comfortabel. Een middenmotor wordt aangedreven vanuit de trapas. Hierdoor komt de kracht van de elektrische fiets uit de pedalen. Ideaal voor toerfietsers! Een e-bike met achterwielmotor geeft het gevoel dat je de wind in de rug hebt. Het sturen gaat gemakkelijker en het gewicht van de e-bike is over het algemeen lager. Met al deze keuzes kun je je jouw elektrische fiets helemaal naar eigen behoren inrichten, zodat deze helemaal bij je past.

Enthousiast geworden? Vraag een brochure aan.

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie