De do’s en don’ts voor een SEO-specialist

Redactie WINMAG Pro

Als je website of websites niet goed presteren of niet goed gevonden worden dan is het tijd om een seo specialist in te huren.

Maar hoe zorgt een SEO-specialist dat je website wel goed gevonden wordt? Wat is SEO precies? In dit artikel nemen we het werk van een SEO specialist onder de loep.

Wat doet een SEO specialist?

Een SEO-specialist houdt zich bezig met zoekoptimalisatie. Dit zijn alle activiteiten die te maken hebben met het hoger positioneren van je website in Google. Hierbij wordt als eerst een goede strategie bedacht die vervolgens in de praktijk wordt gebracht. Met behulp van deze strategie wordt de techniek en de content van de website verbeterd om ervoor te zorgen dat je website beter gevonden wordt in Google en dus meer verkeer naar je website krijgt. Daarnaast richt een SEO-specialist zich op het verhogen van de conversie op je website. Op deze manier krijg je meer betalende klanten. 

Do’s 

Hoe herken je een goede seo specialist? Hieronder lees je welke dingen goede SEO-specialisten toepassen die echt effect hebben op je vindbaarheid.

Do 1: Unieke content

Je website is bedoeld voor de bezoeker, niet voor Google. Een tekst lezen die volgestopt is met keywords wekt irritatie op. Tegenwoordig herkennen zoekmachines deze tactiek en straffen het misbruiken van keywords. Dit betekent niet dat keywords niet meer belangrijk zijn, het is namelijk nog steeds belangrijk om je content rond keywords te schrijven, maar het mag niet overdreven worden. Een goede SEO-specialist richt zich op content die jouw klanten echt interesseert en die aansluit op de zoekopdrachten van de bezoeker. 

Do 2: Google Analytics

Een goed uitgedachte SEO-strategie is belangrijk, maar je hebt er niet veel aan als je niet kunt testen of het werkt. Een goede SEO-specialist meet en analyseert daarom de data met behulp van Google Analytics. Google Analytics geeft inzicht in wie je website heeft bezocht en het gedrag van deze bezoekers op je website. Zo kan inzichtelijk worden gemaakt of de strategie daadwerkelijk zijn vruchten afwerpt.

Do 3: Linkbuilding

Een van de belangrijkste factoren van een SEO-strategie is linkbuilding. Je site bevat zowel relevante interne links als externe links. Interne links leiden naar andere pagina’s op je website, externe links linken vanaf een andere website naar jouw website. Deze externe links moeten wel van relevante websites komen. Ook links op je website naar andere relevante websites plaatsen draagt bij aan de vindbaarheid van je website.

Do 4: Een mobielvriendelijke website

Een mobielvriendelijke website draagt bij aan je ranking. Steeds meer mensen gebruiken vooral hun mobiele telefoon om over het internet te surfen. Om deze reden is het belangrijk dat je website geschikt is voor gebruik op mobiel. Google plaatst mobielvriendelijke websites hoger in de zoekresultaten. Een goede SEO-specialist kijkt altijd of je website mobielvriendelijk is en of ergens verbeteringen of optimalisaties op dit gebied gedaan kunnen worden. 

Dont’s

Kom je de onderstaande technieken tegen? Dan kun je beter uit de buurt blijven. 

Don’t 1: Content kopiëren

De snelste manier om zoveel mogelijk content op je website te krijgen is natuurlijk om het te kopiëren van iemand anders. Slim om te doen is deze techniek echter niet. Duplicate content wordt genadeloos afgestraft door Google. In het ergste geval wordt je website zelfs “gebanned” door Google en is deze helemaal niet meer te vinden in de zoekresultaten. 

Don’t 2: Keyword stuffing

Het is niet bevorderlijk voor je vindbaarheid als teksten volgestopt worden met keywords waarop je gevonden wilt worden. Google ziet dit als onnatuurlijke tekst en kan je daarom lager in de zoekresultaten plaatsen. Een goede SEO-specialist zal deze techniek nooit hanteren en schrijft voor de bezoeker, niet voor Google.

Don’t 3: Links kopen

Er zijn nog steeds bedrijven die je hoge rankings beloven door vele links naar jouw website op spam websites te plaatsen. Hier heb je niets aan, dus trap er niet in. Deze techniek levert je alleen penalties van Google op, met een lagere indexering als gevolg. Of, in het ergste geval verdwijnt je website helemaal uit de zoekresultaten.

Don’t 4: Op korte termijn resultaten beloven

Zoekmachineoptimalisatie is een langdurig proces. Het is niet mogelijk om binnen een maand met een nieuwe website naar de eerste pagina te klimmen. Het duurt altijd een tijdje voordat Google de veranderingen en verbeteringen op je website heeft ontdekt en je hoger indexeert. Om het proces te bespoedigen is het mogelijk om Google te vragen de URL’s nog eens te crawlen. Een pagina stijgt langzaam maar zeker. Een goede SEO-specialist zal je dit proces uitleggen en je niet binnen een maand resultaat garanderen.

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie