De beste tips voor verkoop online

Redactie WINMAG Pro

Steeds meer bedrijven stappen over op het online verkopen van hun producten. De corona pandemie heeft deze manier van shoppen een enorme boost gegeven. Er zijn mensen die nooit meer een winkel bezoeken maar al hun aankopen online doen. Een doelgroep die je als bedrijf natuurlijk niet wilt mislopen. Maar het is dan wel belangrijk om een webshop te bouwen of te laten bouwen die voldoet aan al jouw wensen. Je kunt zelf aan de slag gaan maar het is natuurlijk ook mogelijk om deze klus uit te besteden.

 

online

Zet je wensen op papier voordat je aan de slag gaat

Het is heel belangrijk om je wensen op papier te zetten voordat je aan een webshop gaat bouwen. Maak een menustructuur en bedenk hoe je je producten wilt presenteren. Zo voorkom je dat je halverwege het proces tot de conclusie komt dat het eigenlijk toch net allemaal anders had gemoeten. Je kunt ook een gespecialiseerd bedrijf zoals Solvisoft inschakelen. Zij kunnen je helpen een mooie en goed werkende webshop op te zetten. Daarbij moet uiteraard ook de privacy van de klanten worden gewaarborgd. Zij laten immers privégegevens en betaalgegevens achter bij het doen van een bestelling of offerte aanvraag. Die gegevens mogen niet in verkeerde handen komen.

Zakelijke verkoop gaat ook online

Niet alleen particulieren maar ook ondernemers onderling doen hun aankopen steeds vaker online. Kantoorbenodigdheden, grondstoffen voor productie, machines, gereedschappen en nog veel meer wordt via b2b webshops aangekocht. Een webwinkel die zich richt op zakelijke klanten heeft vaak een andere insteek. Je kunt je bedienen van vakjargon, je mag ervan uitgaan dat degene die bij jou koopt weet waar hij het over heeft. Soms is het een dilemma of je de bezoekers met ‘je’ of met ‘u’ aanspreekt. Als je veel internationaal zaken doet dan is het noodzakelijk om je website in het Engels of meertalig aan te bieden. Veel browsers kunnen vertalen, maar dat gaat niet altijd vlekkeloos.

Zorg dat je website altijd actueel is

Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat informatie op je website altijd actueel is. Bied dus geen producten aan die niet meer leverbaar zijn en probeer de levertijd te vermelden. Klanten willen graag weten wanneer ze hun bestelling kunnen verwachten, zeker bij B2B verkoop. Vaak hangt hier immers weer een levering door de ontvanger aan zijn klant vanaf. Ook de koper wil afspraken kunnen maken met zijn klant of opdrachtgever. Het is belangrijk om goede communicatiemogelijkheden te bieden. Een online chat optie is heel modern. Maar hier moet je dan wel binnen acceptabele tijd op kunnen reageren. Is dat niet zo dan kun je beter werken met e-mail.

Waarborg de privacy

Privacy van je klanten is erg belangrijk. Zorg er dus altijd voor dat gegevens via beveiligde systemen worden verstuurd en opgeslagen. Een datalek kan vergaande gevolgen hebben en zal er zeker voor zorgen dat je klanten geen vertrouwen meer hebben in je webwinkel. Ze zullen dan liever kiezen voor een concurrent.

 

 

 

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie