Databricks versterkt open Delta Lake-ecosysteem met productinnovaties en strategische partnerships
Data- en AI-bedrijf Databricks kondigt nieuwe en uitgebreide strategische partnerships aan voor data-uitwisseling en samenwerking, met onder andere Acxiom, Atlassian, Epsilon, HealthVerity, LiveRamp, S&P Global, Shutterstock, T-Mobile, Tableau, TetraScience en The Trade Desk. De nieuwe investeringen van Databricks in zijn open data- en AI-ecosysteem stellen klanten in staat om efficiënt samen te werken op verschillende platforms en zo AI-gedreven te innoveren.
Data-uitwisseling en samenwerking zijn cruciaal in de digitale economie. Bedrijven moeten eenvoudig en veilig data en AI-assets kunnen uitwisselen om optimale waarde uit hun data te halen. Het Data Intelligence Platform van Databricks is ontworpen voor dit soort samenwerking met partners, klanten en leveranciers. Samenwerking op het platform wordt aangedreven door Delta Sharing, een open, flexibele en veilige methode voor het delen van live data in uiteenlopende clouds, platforms en regio's. Voor dataleveranciers én -gebruikers biedt Databricks Marketplace een open marktplaats voor het ontdekken, evalueren en installeren van data- en AI-tools en -assets om innovatie te helpen versnellen.
Daarnaast worden samenwerking en data-uitwisseling tussen organisaties ondersteund door Databricks Clean Rooms, een privacyvriendelijke en beveiligde omgeving voor samenwerking zonder directe toegang tot gevoelige data. In tegenstelling tot andere data cleanrooms op de markt ondersteunt Databricks Clean Rooms iedere taal en workload, inclusief native ondersteuning voor ML en AI met Python. Dankzij deze flexibele, interoperabele en schaalbare oplossing kunnen organisaties veilig samenwerken met iedereen op elke cloud of platform – zonder noodzaak voor replicatie.
"Vandaag de dag moet ieder bedrijf samenwerken met partners en klanten op het gebied van data en AI, ongeacht hun keuze van platform of cloud. Het Databricks Data Intelligence Platform is hiervoor ontworpen”, zegt Matei Zaharia, medeoprichter en CTO bij Databricks. "We zijn verheugd te investeren in voortdurende productinnovatie met Clean Rooms en om nieuwe strategische partners te verwelkomen in ons open ecosysteem. We bieden onze klanten hiermee ongeëvenaarde mogelijkheden voor eenvoudige cross-platform data-uitwisseling en samenwerking."
Enorme groei in ecosysteem
Klanten van Databricks werken cross-platform en cross-cloud samen met hun klanten en partners op een flexibel, veilig en open ecosysteem zonder vendor lock-in. Databricks’ toewijding aan innovatie en samenwerking heeft gezorgd voor een indrukwekkende groei van het ecosysteem:
- Meer dan 16.000 gebruikers hebben via Delta Sharing data en AI-assets ontvangen in verschillende clouds, platforms en regio's.
- 300% groei jaar-op-jaar in actieve Delta Shares tussen dataleveranciers en ontvangers.
- Meer dan 2.000 aanbiedingen van datasets, AI-modellen en kant-en-klare bouwblokken zijn beschikbaar op de Databricks Marketplace.
- 320% stijging jaar-op-jaar in producten op Databricks Marketplace.
- 40% van de Delta Sharing-verbindingen zijn naar niet-Databricks platformen zoals Apache Spark, Excel, pandas, PowerBI en Tableau via open connectors.
Nieuwe en uitgebreide Databricks-partnerships
Databricks breidt zijn open ecosysteem uit door nieuwe strategische partners te verwelkomen, allen toonaangevende organisaties die oplossingen bouwen voor data-uitwisselingen. Ook worden bestaande Built on partnerships uitgebreid met nieuwe mogelijkheden, en worden technologische partnerships bevorderd die gezamenlijke klanten helpen om data-uitwisseling tussen platforms mogelijk te maken. Nieuwe partnerships zijn onder meer met Acxiom, Amperity, Atlassian, Aveva, HealthVerity, Shutterstock, Stocktwits, T-Mobile, TetraScience en The Trade Desk. Databricks kondigt ook uitgebreide partnerships aan met Epsilon, LiveRamp, S&P Global en Tableau.