Cyber Escape Room van Thales trekt wereldwijd aandacht
In de loop van het afgelopen jaar is het concept doorontwikkeld tot een 'immersive experience, contextualised within a compelling story of cyber threats to a modern business' (C&IT Awards).
Judith Williams, Marketing Communications Manager bij Thales Cybersecurity Nederland, is de drijvende kracht achter het idee: “In 2017 wilden we voor de Cyber Security Week iets unieks bedenken. We zochten een concept waarmee we niet alleen de aandacht konden vestigen op een heel reële dreiging, maar waarmee we ook een uitdaging konden neerleggen voor cybersecurity specialisten in de dop.”
Mobiele escape room
Het resultaat werd een mobiele escape room: een ruimte waaruit een kleine groep deelnemers alleen kan ontsnappen door binnen een beperkte tijd een aantal deels digitale, deels logische en fysieke raadsels op te lossen. Met het oog op hergebruik liet Williams de Cyber Escape Room direct mobiel uitvoeren, zodat het idee ook op andere events kon worden gebruikt – en dat heeft ze geweten. De Cyber Escape Room kreeg aandacht in diverse (landelijke) media, maar daarop volgden ook direct aanvragen om de Escape Room op andere locaties in te zetten, zowel intern vanuit Thales Group internationaal (resulterend in een Best Practice Award tijdens de Thales Communication Convention in Vélizy, Frankrijk), als op events van andere organisaties.
Sinds september 2017 is de Cyber Escape Room van Thales onder meer verschenen op de Twente Science Night in Enschede, Infosecurity in Utrecht, het NIDV Cybersymposium in Rotterdam, het I&V Symposium in Delft, het Forum International de la Cybersécurité in Lille, de RSA Conference in San Francisco, Viva Technology in Parijs, de Port Cyber Summit in Hoofddorp, Infosecurity Europe in Londen en de Technology Base in Enschede. In oktober staat de ITSA in Nuremberg op het programma en zowel vanuit Dubai als Australië lopen aanvragen om de Cyber Escape Room op diverse beurzen te kunnen inzetten.
Virtuele Cyber Escape Room
“Met de hulp van verschillende internationale collega’s en hun PR-bureaus hebben we het hele concept voor iedere beurs verder uitgebreid”, vertelt Williams. “Inmiddels is het uitgegroeid tot een complete beleving, inclusief uitnodigingen, websites, social media, teaser video’s, acteurs, een eigen bookingsysteem, een branded photo booth en zelfs een eigen event shuttle bus. Natuurlijk verschilt het per event wat we allemaal uit de kast trekken, maar dat het zo’n succes zou worden en zóveel reactie zou oproepen, had ik vooraf alleen maar kunnen hopen.”
De nieuwste uitbreiding van het idee achter de Cyber Escape Room is een virtuele variant, waarbij deelnemers een denk-en-actieversie van het spel in een digitale omgeving kunnen spelen. “Dat geeft niet alleen een nieuwe dimensie aan het spel, maar maakt ons ook nog een stuk flexibeler”, vertelt Williams, die de mobiele escape room in de afgelopen maanden de hele wereld over heeft verscheept.
De virtuele Cyber Escape Room is te bewonderen en uit te proberen op de stand van Thales Nederland op 4 en 5 oktober tijdens de Cyber Security Week in Den Haag.
Wil je meer lezen over cybersecurity? Bezoek dan de sectie cybersecurity op WINMAG Pro.