Deze checklist maakt een webshop beginnen een eitje
Een eigen webshop starten, dat lijkt je wel wat. Maar waar moet je beginnen? Bij de start kan het even zoeken zijn waar je allemaal aan moet denken. Zeker in het begin komen er veel zaken bij kijken.
Om ervoor te zorgen dat je webwinkel lancering succesvol verloopt, zijn er een aantal zaken waar je rekening mee moet houden. Met onderstaande checklist wordt een webshop beginnen een eitje.
Aanmelden Kamer van Koophandel
Als startende ondernemer moet je je inschrijven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Nadat je officieel bent ingeschreven bij de KvK is je webshop een feit! Je hebt je KvK-nummer onder andere nodig voor het openen van een zakelijke rekening.
Registreer domeinnaam webshop
Je hebt bij de start van je webshop waarschijnlijk al een naam in gedachten die je wilt gebruiken. Controleer altijd even of de domeinnaam nog vrij is én registreer de naam direct. Het controleren en registreren van een .nl domeinnaam kun je doen bij Stichting Internet Domeinregistratie Nederland.
Stel algemene voorwaarden op
Als webshopeigenaar is het handig als je algemene voorwaarden hebt. Zo weten je klanten wat ze van je kunnen verwachten en wat jij van hen verwacht. In de algemene voorwaarden staan de termen die je hanteert in de webshop, zoals de leveringsvoorwaarden, bedenktermijn en retourrecht. Op het internet zijn enkele voorbeelden te vinden van algemene voorwaarden. Naast het opstellen van de algemene voorwaarden moet je klanten informeren. Zet op de webshop bijvoorbeeld duidelijk hoe lang klanten hebben om een product te retourneren.
Informeer je klanten
Je bent als webwinkeleigenaar verplicht om bepaalde informatie te tonen aan je klanten. Zo is het verplicht om bedrijfsgegevens op de website te plaatsen, zoals het KvK-nummer, adres, contactgegevens en btw-identificatienummer.
Maak een businessplan
Wanneer je gaat starten met een webshop is het verstandig om een businessplan op te stellen. Dit zorgt ervoor dat je nadenkt over alle zaken die bij een webshop komen kijken, zoals financiering, voorraad en opslag. Een marketingplan is ook onderdeel van het businessplan. Zet alvast socialmediakanalen op die je inricht volgens de huisstijl. Maar hou ook rekening met zoekmachineoptimalisatie, je wilt wel gevonden worden door je klanten.
Bedenk categorie- en productpagina’s
Voordat je op zoek gaat naar webwinkel software is het handig om na te denken over de opbouw van je webwinkel. Hoeveel categorieën en producten ga je aanbieden en wat is een logische sitestructuur. Door jezelf deze soort vragen vooraf te stellen weet je precies wat je van de software verwacht en hoe je straks te werk gaat.
Kies webshop software
Bij de start van een webwinkel hoort natuurlijk ook webshop software. Er zijn veel verschillende aanbieders van webwinkel software. Zo kun je kiezen voor een standaard template of eigen design. Een template biedt als voordeel dat het goedkoper is en dat je snel aan de slag kunt. Ook kun je meestal rekenen op ondersteuning van de aanbieder van de webwinkel software.
Selecteer betaal- en verzendmogelijkheden
Nadat een klant een product in zijn winkelmandje heeft gelegd, wil de klant afrekenen. Welke betalingsmogelijkheden wil je de klant bieden? Er zijn verschillende online betalingssystemen zoals iDeal en PayPal, maar misschien wil je de klant ook de mogelijkheid bieden tot achteraf betalen of onder rembours. Denk ook na over de verzendmogelijkheden. Wil je dit via één aanbieder laten verlopen of kunnen klanten hun aankoop bij je afhalen?
Denk aan aftersales
Niet geheel onbelangrijk voor een ondernemer is aftersales. Benader klanten of ze tevreden zijn met hun aankoop en of ze bijvoorbeeld een recensie willen achterlaten. Maar je kan ze ook suggesties doen van vergelijkbare producten. Voeg een persoonlijke boodschap toe aan de bestelling. Klanten waarderen een persoonlijke aanpak en delen dit op sociale media. Om ervoor te zorgen dat klanten terugkomen kun je een kortingscode of een code voor gratis verzending toevoegen aan de bestelling.
Test je webshop
Je gaat er natuurlijk vanuit dat alles naar behoren werkt. Test voor de livegang van je webshop of alles werkt. Is het bijvoorbeeld mogelijk om een product te bestellen en te betalen? Het is knullig als je live gaat en tegen problemen aanloopt. Als klanten problemen ervaren tijdens het eerste bezoek is de kans klein dat ze je webwinkel nog eens bezoeken. Na het testen van je webshop weet je zeker dat alles werkt en staat niks je klanten in de weg om een aankoop te doen.