Clickbait en de consument

Redactie WINMAG Pro
Het is een techniek die op zijn zachtst gezegd weinig handen op elkaar krijgt: clickbait. Letterlijk vertaald klik-aas, een lokkertje naar een spraakmakend nieuwsbericht dat via het klikgedrag van nieuwsgierige consumenten reclame-inkomsten op moet leveren, maar niet zo urgent is als de titel doet vermoeden. Het wekt, na herkenning als zodanig, de nodige irritatie op.

Klikken of clicken?

Klikken is een ongelukkig werkwoord in deze context, omdat klikken zoals een klikspaan net iets anders betekent. Het werkwoord klikken is in de loop der tijd voor verwarring gaan zorgen. Vergelijk het met hipster (niet zo heel lang geleden een type onderbroek) en een drone (het Engelse woord voor mannetjesbij, geronk of lui persoon) die we nu vooral als minihelikopter kennen. Het is dus klikken en niet clicken, en het zelfstandige naamwoord is klik.

Zelden bruikbare informatie

De klik is waar het de internetondernemer om gaat. De nieuwsgierig makende, cliffhanger-achtige titel als inkomstenbron. "Geld lenen zonder BKR-registratie" kan zo'n titel zijn, die zichtbaar naar een gesponsord artikel verwijst. Minder herkenbaar is een nieuwsbericht met als kop "Deze man maakte van 1 euro een miljoen". De daadwerkelijke inhoud van het nieuwsbericht is in beide gevallen een teleurstelling. Geld lenen zonder BKR-registratie kan dan weliswaar, maar

wel tegen een torenhoge rente of onduidelijke voorwaarden. En de man die van 1 euro 1 miljoen maakte had misschien ooit in zijn jeugd 1 euro en is daarna simpelweg veel gaan werken en sparen, heeft een loterij gewonnen of is bijtijds ingestapt in de cryptomunten-trein. Zelden bevat het nieuwsbericht bruikbare informatie.

"Messi naar Emmen", tussen aanhalingstekens

Wanneer de website een reageerfunctie heeft en druk bezocht wordt, is steeds vaker te zien hoe mensen feilloos de clickbait tussen de reguliere (meer betrouwbare) berichtgeving uitvissen. Dan volgt steevast commentaar als "Niet op reageren mensen. Pure clickbait!". Het ironische is dat het clickbait-mechanisme zijn werk dan al heeft gedaan. In Nederland zijn er talloze voetbalwebsites die de consument met sappige titels verleiden tot doorklikken. Men zou het niet zeggen, gezien het macho-imago van de sport, maar in de voetbalwereld wordt misschien wel meer geroddeld dan in Bild, The Sun en Privé bij elkaar. De alarmbellen gaan rinkelen als er aanhalingstekens zijn gebruikt. "Messi naar Emmen" linkt dan bijvoorbeeld door naar een artikel waarin een supporter zoiets op Twitter heeft geroepen, of een analist een grap heeft gemaakt. Geen nieuws dus. Messi naar Emmen (zonder aanhalingstekens) zal wellicht een dagje dierentuin betreffen. Wanneer de Copa America-winnaar echt een dergelijke overstap maakt, wordt dit aangekondigd met introducerende woorden als 'bizar' of 'ongekend' - met alle respect voor de sympathieke voetbalclub Emmen overigens.

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie