Cisco-onderzoek: samenwerking, cloud en beveiliging zijn de grootste IT-uitdagingen
- Het volledige rapport is hier te vinden. In het onderzoek is ook Nederland meegenomen en alle onderstaande cijfers betreffen de Nederlandse uitkomsten.
- Het rapport geeft de kernprioriteiten aan die essentieel zijn voor IT-succes. Dat zijn onder meer: focus op beveiliging en samenwerking voor een hybride personeelsbestand, het bieden van de beste eindgebruikerservaring, het aansturen van innovatie en beveiliging in een cloud-first wereld en het gebruiken van technologie om te investeren in werknemers en om maatschappelijke problemen aan te pakken.
- Voor het aanpakken van deze uitdagingen in 2021-2022 investeert 42% van de IT-beslissers in cloudapplicaties, 56% in netwerkbeveiliging, 37% in cloudbeveiliging en 36% in multi-cloudinfrastructuur.
In de afgelopen twaalf maanden stonden CIO's en ITDM’s wereldwijd voor de uitdaging om hun digitale en cloudcapaciteiten te versnellen en tegelijkertijd hun organisaties te beschermen tegen steeds meer en steeds grotere veiligheidsrisico's. Het IT-management moet nu de essentiële investeringen die in 2020 zijn gedaan, maximaliseren.
IT-managers zullen nu hun organisaties moeten klaarstomen voor succes in 2021 en de toekomst. Zij hebben hun prioriteiten en strategie aangepast, zodat zij zich kunnen concentreren op kernzaken zoals het leveren van veilige samenwerkingstools om hun werknemers thuis en op kantoor productief te houden. Daarnaast moeten zij de beste eindgebruikerservaring aan werknemers en klanten bieden, overstappen op de cloud en ‘as a Service’, alsook bedrijfs- en maatschappelijke problemen aanpakken met behulp van technologie.
“IT-managers lopen voorop bij het waarborgen van cruciaal succes voor hun organisaties in 2021”, zegt Edwin Prinsen, managing director Cisco Nederland. “Ook al blijven er vragen en zullen er nieuwe uitdagingen opduiken. CIO's en IT-beslissers vertellen ons dat ze de digitale wendbaarheid voor hun teams moeten versnellen, zodat ze de snelheid, flexibiliteit en keuze hebben om diensten te gebruiken binnen zowel traditionele als moderne omgevingen.”
Belangrijkste bevindingen:
Om voorbereid te zijn op de toekomst van hybride werk hebben teams zeer veilige toegang en de beste samenwerkingservaringen nodig. Hoewel een meerderheid (58%) van de CIO's en ITDM's niet zeker weet hoe de toekomst van werk eruit ziet, is 75% van mening dat het handhaven van beveiliging, controle en beheersing van gebruikersdevices, netwerken, clouds en applicaties essentieel is. De meesten (79%) zijn het erover eens dat het belangrijk is om verspreid werkende medewerkers te voorzien van naadloze toegang tot applicaties en samenwerkingservaringen van hoge kwaliteit. Beveiliging tegen de uitgebreide dreigingen vanwege het gedistribueerde personeelsbestand is van het grootste belang - 79% vindt het belangrijk om tools voor werken op afstand te beveiligen en klant- of werknemersgegevens te beschermen binnen de gedistribueerde werkomgeving.
IT-teams moeten geoptimaliseerde eindgebruikerservaringen creëren om gelijke tred te houden met IT-omgevingen die steeds meer gedistribueerd, dynamisch en complex zijn geworden. 60% van de ondervraagde CIO's en ITDM's is het ermee eens dat de gebruikerservaring zich moet richten op werkplezier in plaats van tevredenheid. Om een geweldige gebruikerservaring te leveren, vindt 80% het belangrijk om te zorgen voor consistente applicatieprestaties voor zowel de applicatie zelf als voor de infrastructuur. 79% vindt het belangrijk om de infrastructuur net zo dynamisch te maken als de applicatiesoftware, om te kunnen voldoen aan de veranderende beleids- en optimalisatiebehoeften van de applicatie en de ontwikkelaar. Terwijl de gebruikerservaring moet zijn gericht op werkplezier, zegt bijna iedereen (80%) dat het belangrijk of zeer belangrijk is om de applicatie-naar-infrastructuur security te handhaven om aan wet- en regelgeving te voldoen, zonder de business te vertragen.
De behoefte aan flexibiliteit, snelheid, schaalbaarheid en beveiliging stimuleert de adoptie van hybride cloudomgevingen en SASE-oplossingen (Secure Access Service Edge). CIO's en ITDM's gebruiken de cloud om de veerkracht van hun bedrijf te vergroten. Er is echter geen one-size-fits-all cloudoplossing. Hoewel de meeste CIO's en ITDM's (75%) het ermee eens zijn dat het belangrijk is om keuzevrijheid te bieden als het gaat om cloudomgevingen - ter plaatse, publieke cloud, private cloud of SaaS - is 79% van mening dat het bieden van een consistent operationeel model voor deze omgevingen essentieel is. Bijna 60% van de CIO's en ITDM's heeft gekozen voor SASE-oplossingen vanwege investeringen in cloudtoepassingen die beveiligd moesten worden (64%), omdat ze graag op de hoogte willen blijven van best practices in hun sector (43%) en/of hun personeel verspreid zal blijven werken (45%).
Klanten verwachten een cloud-ervaring, ongeacht of hun oplossingen ter plaatse of in de cloud worden ingezet, wat leidt tot een wijdverbreide invoering van "as a Service"-oplossingen. Van de ondervraagden heeft 63% gekozen voor ‘as a Service’-oplossingen en maakt 62% gebruik van flexibele gebruiksmodellen. Van de ondervraagden is 63% van mening dat ‘as a Service’ bijdraagt aan een betere ervaring voor de eindgebruiker en een betere ervaring voor IT-teams, en zegt dat het hun organisaties zal helpen operationele consistentie te bereiken. Daarnaast zegt 62% dat ‘as a Service’ betere bedrijfsresultaten oplevert en 63% wil dat ‘as a Service’-oplossingen processen vereenvoudigen en risico's wegnemen.
Technologie biedt CIO's en ITDM’s in 2021 de handvatten om te investeren in talentbehoud, interne bedrijfsinitiatieven en bredere maatschappelijke vraagstukken. De meeste CIO's en ITDM's (75%) geloven dat het vermogen om talent aan te trekken en te behouden in een volledig digitale wereld van cruciaal belang zal zijn. Van de ondervraagden zegt 41% in de komende 12 maanden het huidige talent bij te scholen en 35% zegt te investeren in talent op nieuwe gebieden. De meeste CIO's en ITDM's (80%) zijn van plan om in 2021 interne initiatieven te ontplooien, waaronder duurzaamheid (34%), geestelijke gezondheid van werknemers (31%), privacy (41%), diversiteit en inclusie (36%). Daarnaast zal 75% in 2021 maatschappelijke vraagstukken aanpakken, waaronder de digitale kloof (27%), gezondheidszorg (25%), klimaatverandering (26%), sociale rechtvaardigheid (27%), mensenrechten (24%), verkeerde informatie of nepnieuws (22%), armoede, honger en dakloosheid (18%).