CEO Nick Galea: ‘Met 3CX kunnen bedrijven veel geld besparen’
In het jaar 2005 heeft Nick Galea het bedrijf 3CX opgericht. Op dat moment had hij al meer dan 15 jaar ervaring met het opzetten en leiden van ontwikkelteams voor zakelijke software. Ook wist hij hoe je software voor netwerkinfrastructuren en telecommunicatie moest verkopen. Inmiddels kan 3CX een succesvolle aanbieder worden genoemd. Wereldwijd gebruiken meer dan 100.000 bedrijven het VoIP-telefoonsysteem van 3CX met Unified Communicationsfuncties. Dat betekent dat dagelijks miljoenen gebruikers communiceren via 3CX. Het bedrijf heeft kantoren in acht landen en daar werken meer dan 200 medewerkers. Nick Galea: ‘3CX is interessant voor MKB-bedrijven met meer dan 20 extensies. We bieden een IP-telefoniesysteem met heel veel voordelen. Medewerkers kunnen remote werken en zijn via de 3CXapp op de smartphone via het telefoonnummer van de zaak bereikbaar.’
Open platform
Wat 3CX zo anders maakt, is dat het een open platform is. Nick: ‘Voor ons open platform ontwikkelen we alleen de software. Ondernemers kunnen zelf gecertificeerde telefoons aanschaffen en een SIP-trunkprovider selecteren. Bedrijven kunnen hun eigen keuze samenstellen. Er zijn ook aanbieders bij wie je alles van een bepaald merk of aanbieder moet afnemen.’ Op de website van 3CX is een overzicht te vinden van Nederlandse SIP-trunkproviders die zijn getest en gecertificeerd. Je kunt een telefooncentrale voorzien een SIP-trunk naar keuze, zonder handmatige configuratie.
De voorkeursproviders zijn getest voor elke build van 3CX. De partijen leveren end-to- endondersteuning aan de Nederlandse klanten die 3CX combineren met een SIP-trunk van de voorkeurslijst. Nick: ‘Met 3CX heb je veel meer onafhankelijkheid. Stel, je gebruikt een bepaalde telefoonlijn en daarvoor wil je morgen een alternatief, dan kan dat, zonder dat je het systeem hoeft te veranderen. Dat kan met 3CX omdat het een open platform is.’
On-premise of in de Cloud
3CX ontwikkelt alleen de software en de configuratie van de telefooncentrale kun je zelf doen of laten doen door het bedrijf dat je inhuurt. De software van 3CX kun je on-premise draaien of hosten in de cloud. Kies je voor hosting in de cloud, dan kun je kiezen uit verschillende partijen, zoals Google, Amazon of Azure. Dit gaat heel snel en gemakkelijk. ‘Er zijn ook bedrijven die niet zo nodig in de cloud hoeven te hosten. Daarom kun je 3CX ook gemakkelijk on-premise draaien. Wil je later toch in de cloud hosten, dan kan dat zonder problemen met 3CX. Grotere bedrijven hebben vaak al een bestaand account bij Amazon en Azure. Het is gemakkelijk om 3CX in een bestaande cloudinfrastructuur te integreren.’
Geld besparen
‘Met 3CX kunnen bedrijven op jaarbasis veel geld besparen. Medewerkers bellen wereldwijd gratis met elkaar. Met ons open platform heb je een volledige controle over een belangrijk stuk communicatiesoftware binnen je bedrijf. Via een overzichtelijke interface kun je alles wat betrekking heeft op 3CX naar eigen inzicht inrichten. Overigens kun je voor het beheer ook een reseller inhuren, maar talloze bedrijven doen in de praktijk veel zelf. Daarmee hebben ze controle over de kosten en dat is iets wat aanslaat bij MKB-bedrijven.’ In vergelijking met systemen van andere aanbieders biedt 3CX veel functies. Zo bestaan er handige apps voor iOS en Android en via een slimme webinterface kun je via het computerscherm ook snel en gemakkelijk met andere personen communiceren. ‘Bij PBX-systemen van concurrenten is dat toch wat lastiger.’
Naadloze integratie
Met 3CX beschik je over een goede integratie met CRM-, ERP- en accountingsystemen, zoals MS Exchange, Salesforce, Microsoft Dynamics, Microsoft Outlook, Office 365, Google Contacts, Freshdesk, Datev, Zendesk, Nutshell en Exact Online. Belt een bestaande klant, dan zie je direct de naam van deze persoon op het scherm verschijnen en je hebt meteen alle gegevens via het CRM-systeem bij de hand.
‘Via een beschikbare API kun je elk CRMsysteem laten samenwerken met 3CX. Het schrijven van een code voor de API is ongeveer een dag werk. Heb je hiervoor niet de kennis, dan kun je hiervoor een ontwikkelaar inhuren. Daarna kun je 3CX laten samenwerken met het CRM-systeem. Dat is het voordeel van 3CX: je kunt veel zaken naar eigen inzicht configureren.’ ‘Met 3CX zijn nog meer voordelen te behalen. Als mensen bellen naar een bedrijf, kun je ze vragen hun klantnummer in te voeren. Afhankelijk van het klantnummer kun je ze direct doorsturen naar een bepaalde wachtrij. Zo worden klanten sneller geholpen. Dat soort dingen kun je heel gemakkelijk configureren in 3CX.’
WebRTC
3CX biedt ondersteuning voor WebRTC, een protocol waarmee het mogelijk is om rechtstreeks vanuit de browser te communiceren zonder hiervoor software of een plug-in te downloaden. Natuurlijk moeten gebruikers natuurlijk wel de beschikking hebben over een microfoon en/of webcam. De meeste laptops zijn standaard uitgerust met webcam inclusief geïntegreerde microfoon. Nick Galea vertelt dat 3CX bezig is met een contactbutton die bedrijven op hun website kunnen plaatsen. Met deze button kunnen klanten rechtstreeks contact maken het bedrijf.
‘Dit is ontzettend handig voor bedrijven die een webshop hebben. Als een potentiele koper iets binnen de webshop ziet waarover hij een vraag heeft, kan hij via de contactbutton op de site snel contact opnemen met het bedrijf. Hij krijgt dan direct de juiste persoon aan de lijn. De (potentiële) klant krijgt snel antwoord op alle productvragen en dat zorgt voor een hogere omzet bij bedrijven. ‘
Nieuwe ontwikkelingen
Als we Nick vragen naar de nieuwe ontwikkelingen voor het 3CX-platform, antwoordt hij: ‘We zijn druk bezig met het toevoegen van steeds meer features. Ons streven is om 3CX nog compacter te maken met een nog gemakkelijker beheer. Ook de clients zullen we verder verbeteren en dat geldt eveneens voor de mobiele apparaten die draaien op Android en iOS. Op jaarbasis ontvangen onze gebruikers meerdere updates, zodat ze altijd verzekerd zijn van de laatste versies van 3CX.’ Tot slot vertelt de CEO trots over de bouw van het nieuwe hoofdkantoor van 3CX. ‘Over enkele maanden hopen wij ons nieuwe kantoorgebouw te betrekken. Vanuit deze centrale locatie gaan we onze klanten wereldwijd nog beter helpen met de 3CX-oplossing.’
Nick Galea
Nick Galea studeerde af als Bachelor Management aan de Hogere Hotelschool te Den Haag en behaalde zijn Master in Business Administration aan de universiteit van Bradford. In 1992 was hij medeoprichter van GFI Software Ltd. Terwijl Nick CEO was bij GFI, groeide het bedrijf tot een leidinggevende speler in de beveiligingsmarkt – met wereldwijd honderdduizenden klanten, kantoren in 8 landen en ruim 200 medewerkers. Nick is tevens de oprichter van 2X Software Ltd en Acunetix Ltd.