Business continuity management: Speakup verkleint de risico's

Business continuity management: Speakup verkleint de risico's

Redactie WINMAG Pro
Voor elke ondernemer is het van belang dat je altijd en overal bereikbaar kunt zijn voor je klant, zelfs wanneer je te maken krijgt met grote en minder grote uitdagingen. Ingewikkeld? Zeker niet. Dat gaat vrij eenvoudig, zo vertelt Florian Overkamp van Speakup.

Florian Overkamp, oprichter van Speakup, een specialist op het gebied van moderne telecommunicatie, stipt het thema direct aan. In goed Engels: business continuity management. Florian: 'Het is vrij eenvoudig uit te leggen wat we daarmee bedoelen. Stel: je kantoor is afgebrand. Of wat wanneer er een datacentrum in vlammen opgaat? Wat heeft dat voor impact op je bedrijfsvoering? Het zijn zaken waarvan je hoopt dat ze nooit zullen voorvallen, maar je moet er zeker wel over nadenken! Want wat gebeurt er met jouw bedrijf wanneer je een dag niet kunt werken, niet bij je gegevens kan of communicatie onmogelijk is?'

Florian Overkamp
Op veel onverwachte uitdagingen valt zeker te anticiperen, belooft Florian. 'Zo leveren wij communicatiediensten voor iedere klant. En elke klant is anders, actief in een ander segment. Daar houden we rekening mee, ook wanneer je kijkt naar de vaste en mobiele dienstverlening van Speakup. Dat wat wij neerzetten als cloud-communicatieplatform hebben we een aantal jaar geleden ook mobiel gemaakt. Zo ben je als ondernemer in staat om je communicatie in de lucht te houden, ook als zich een calamiteit op je kantoorlocatie voor doet. Concreet betekent het dat jij als MKB'er je personeel uitrust met mobiele devices waarmee ze hun werk altijd kunnen blijven doen. Daarnaast heeft een handvol mensen nog 'gewoon' hun vaste bureauplek, vanuit een flexkantoor of vanuit huis. Het een sluit het ander tenslotte nooit uit.

Dienstverlening op diverse mobiele en vaste netwerken

En dat doet men bij Speakup. Om het voorbeeld van het door brand ontoegankelijk geworden kantoor vast te houden: 'de vaste bureaukrachten kunnen dan vanuit een flexkantoor of thuis gaan werken, geen probleem', gaat Florian verder. 'Maar wanneer het radionetwerk uitvalt, worden de zaken wat ingewikkelder. En dat mobiele deel hebben we nu nog robuuster gemaakt, onder de noemer 'Multi Mobile'. Zo kunnen je medewerkers op meerdere netwerken worden ontsloten. Je medewerkers kunnen dus kiezen voor het netwerk waarbij zij de beste dekking hebben en waarmee bij een eventuele storing op het mobiele netwerk ook slechts diegenen die op het getroffen netwerk zitten even overlast ervaren. De anderen kunnen inkomende communicatie naadloos overnemen. In de alledaagse praktijk is Multi Mobile ook een meerwaarde; als namelijk blijkt dat een aantal medewerkers op mobiel netwerk A een matig bereik heeft, dan kun je eenvoudig switchen naar mobiel netwerk B. Op die manier wordt de impact van een communicatiestoring - waar dan ook in de keten - verkleind. Dat bedoelen we met business continuity management. Belangrijk voor elke ondernemer, van groot tot klein. Oplossingen die voorheen alleen beschikbaar waren voor grootzakelijk, zijn nu MKB-ready gemaakt.'

Wanneer het besef daar is bij de MKB'er - voortgang is belangrijk en daar is iets aan te doen - komt de volgende oer-Hollandse vraag: wat mag dat kosten? Florian: 'De meerprijs is niet zo veel hoger. En een ander groot voordeel is dat jij gewoon de regie kan blijven houden over je communicatie. Je bent en blijft altijd in control en jouw klant kan je gewoon via één nummer blijven bereiken, waar dan ook. Want die klant hoeft zich niet druk te maken om waar je werknemers zich bevinden en of dat netwerk A tijdelijk out of order is en de communicatie via netwerk B loopt.'

De risico's geminimaliseerd

Kortom: overal kleven risico's aan. Ook in je communicatie. Maar die risico's kunnen dankzij het multi-mobilesysteem wel worden geminimaliseerd, zodat je als ondernemer altijd bereikbaar blijft voor wie dan ook. 'En nogmaals, jij blijft in control. Mocht jij de communicatie een keer moeten overdragen aan een collega, dan hoeft de beller, jouw klant, daar helemaal niets van te merken. Dat is belangrijk! Ten slotte: omdat jij de regie hebt, kan jij ook alle gegevens uit de communicatie distilleren. Met die informatie kan je de verdere dienstverlening nog verder verbeteren', zegt Florian. 'Weet je, het gaat al lang niet alleen meer om het bellen an sich, het gaat vooral ook om de meerwaarde die je ermee genereert en naast je optimale bereikbaarheid realiseren ook je beschikbaarheid in kaart brengen.'

Dit is Speakup

Speakup is een aanbieder van zakelijke, moderne telecommunicatie waarmee de eindgebruiker bereikbaar is zoals hij dat wenst. Telecommunicatie is geen nutsvoorziening meer en Speakup vind het belangrijk de juiste vragen te stellen, zodat de intelligente telecommunicatieoplossingen van nu de ondernemer gaan ontzorgen. Wil je meer weten? Kijk dan op speakup.nl.

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie