Boekrecensie: Schrijven voor het web & sociale media

Redactie WINMAG Pro
Hoe lok je lezers naar je website? En nog belangrijker, hoe zorg je dat ze weer terugkomen? Op deze vragen probeert het boek 'Schrijven voor het web & sociale media' antwoord te geven.

Schrijvers Annelies Verhelst en Victor Peters beloven de lezers 'zonder nonsens en zonder goeroetaal' uit te leggen hoe je de juiste teksten voor het web schrijft en hoe je lezers naar jouw website of weblog kunt trekken.

Geen overbodige luxe in een tijdperk waarin websites en sociale media door veel bedrijven worden gebruikt, maar vaak nog niet op de juiste manier. Of zoals de schrijvers het verwoorden: 'Sociale media lenen zich bij uitstek voor onnadenkendheid.'

Tikken op de vingers

Dergelijke heldere taal is exemplarisch voor de inhoud van 'Schrijven voor het web & sociale media'. De lezer wordt getrakteerd op duidelijke tikken op de vingers voor hoe het niet moet en aanmoedigende tips voor wat wel handig is.

De informatie wordt daarbij in hapklare brokken geserveerd, onderverdeeld in korte hoofdstukken en paragrafen en opgeleukt met afbeeldingen die daadwerkelijk veel toevoegen. De onderwerpen variëren daarbij van basistips voor helder schrijven tot zoekmachineoptimalisatie. Je kunt het dus zo  makkelijk en moeilijk maken als je zelf wilt.

'Best practice'

Goeroetaal wordt daarbij inderdaad vermeden ten gunste van praktische tips. Het enige raadsel is waarom elk hoofdstuk wordt afgesloten met een zogenoemde 'best practice' van gastschrijvers. Dit ziet er nogal gesponsord uit en de daarin besloten tips hadden beter in de lopende tekst kunnen staan.

Desalniettemin is 'Schrijven voor het web & sociale media' een aanrader voor iedereen die zich nog niet zo dapper weet te begeven op het wereldwijde web. Geheel in stijl gaat de publicatie daarbij vergezeld van een eigen website.

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie