BlackBerry maakt winst, maar voor hoe lang?
Het bedrijf is verre uit de gevarenzone, maar is bezig om de terrein te herwinnen op haar concurrenten. Op financieel vlak gaat het beter, want ditzelfde kwartaal vorig jaar schreef het bedrijf 125 miljoen dollar verlies weg.
Ook de groep BlackBerry-gebruikers stijgt. Want hoewel het bedrijf rapporteert dat ze in het eerste kwartaal van 2013 drie miljoen geregistreerde gebruikers is verloren, geven zij ook aan dat er nieuwe gebruikers bij zijn gekomen. 55 procent van de Z10-kopers, BlackBerry's nieuwste toestel, zijn nieuwe gebruikers en hadden vóór de Z10 een ander merk.
Uiteraard is het de vraag of BlackBerry dit momentum weet vast te houden. De Z10 is een goed toestel, alleen iets te duur volgens ons. De voortekenen zijn echter goed. De Z10 is nog steeds niet in iedere markt uitgerold dus een verdere stijging is mogelijk.
Wat kan het bedrijf doen ? Mogelijk meerdere aantrekkelijke aanbieders van apps aantrekken. Op het moment is BlackBerry World een Sahara voor het gros van de consument. Nog beter zou het zijn als het bedrijf zich richt op de markt waarover zij veel kennis hebben: de zakelijke markt. Maar het belangrijkste is volgens ons de prijs en de accuduur verbeteren. Oftewel: de prijs omlaag, de accuduur omhoog. Dan bind je klanten, zowel zakelijk als consumer, aan je met een gewild toestel. Dat is iets wat BlackBerry in ieder geval kan gebruiken, en wat mogelijk een uiteindelijke redding kan zijn.