Black Friday: Nederlanders delen persoonsgegevens voor goede deals maar houden geen rekening met cybersecurity.

Redactie WINMAG Pro

Uit onderzoek van Kaspersky blijkt dat de meerderheid van de consumenten bereid is persoonlijke informatie weg te geven voor een goede deal. E-mailadressen worden het meest gedeeld, maar ook telefoonnummers, huisadressen en familiestatussen komen in enkele gevallen voor. Zorgwekkend is dat 24 procent van de Nederlandse consumenten al is opgelicht tijdens grote winkelevenementen zoals Black Friday, wat oproept tot waakzaamheid en betere cyberhygiëne.

Tijdens Black Friday komen de beste deals beschikbaar. Waar vroeger iedereen voor de deur van de winkel stond te wachten tijdens Black Friday, doen de meeste consumenten nu hun inkopen online. Online winkeliers beginnen veel eerder met hun aanbiedingen, waardoor cybercriminelen de kans krijgen om nietsvermoedende koopjesjagers op te lichten. Driekwart (74%) van de Nederlanders heeft wel eens een spam e-mail of sms ontvangen voor een deal die te mooi om waar leek te zijn. 

57 procent van de respondenten geeft aan alleen een e-mailadres te willen delen voor bijvoorbeeld gratis toegang tot een streamingsdienst zoals Netflix of Disney+. Persoonsgegevens als een telefoonnummer, creditcardgegevens, thuisadres, burgerlijke staat, naam of geboortedatum wordt in minder dan 10 procent van de gevallen gedeeld. Hetzelfde beeld is te zien bij het krijgen van gratis toegang tot Spotify (51%), korting op reizen (49%) of voor het winnen van prijzen (45%).  

Nederlanders minder bewust van apparaatbeveiliging 

Hoewel het bemoedigend is dat de gemiddelde Nederlander niet geneigd is om meer dan zijn e-mailadres te delen om kans te maken op goede deals, wordt er niet genoeg nagedacht over cybersecurity of de hoeveelheid persoonlijke informatie die vrijwillig weggegeven wordt op sociale netwerken.  

Ongeveer de helft van de respondenten beweert dat ze hun laptop, tablet of mobiel beschermen met VPN of beveiligingssoftware, wat betekent dat minstens de helft dat niet doet, of erger nog, geen idee heeft of ze dat wel doen. In tijden waarin phishing een groot probleem is voor zowel consumenten als bedrijven, is dit een gevaarlijk hoog percentage. 

Tim de Groot, General Manager UK, Benelux en Nordics bij Kaspersky: “Het delen van een emailadres is het makkelijkste om te doen. Het voelt als een minder grote inbreuk op je privacy en we gaan er van uit dat we niet in valse e-mails trappen. Toch is email de voornaamste toegangspoort voor phishing en hebben cybercriminelen steeds slimmere technieken ontworpen om via deze weg meer gegevens te verkrijgen of je te verleiden met goede deals. Combineer dit met een slechte beveiliging van apparaten en het creëert de perfecte mix voor een cybercrimineel tijdens grote evenementen als Black Friday.” 

Meer dan een kwart (27%) gaf aan te weten dat sociale media persoonlijke gegevens verzamelen tijdens het gebruik ervan en dit geen probleem te vinden. Iets meer dan de helft (52%) is zich hiervan bewust, maar heeft maatregelen genomen door de privacy-instellingen aan te passen om het delen te minimaliseren. 21 procent van de respondenten wist hier niets van of vond het geen probleem. 

 

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie