Beurs voor fotobranche in nieuw jasje
Van 12 tot 15 maart 2006 organiseert de fotobranche haar jaarlijkse vakbeurs voor de foto-retail. Deze 'Foto 5-daagse' is herdoopt in Image Vision, vakbeurs voor retail en trends en kent een andere opzet.
De fotoretailbranche is onderhevig aan grote veranderingen. Duidelijkste aanwijzingen zijn het verdwijnen van grote bedrijven zowel aan de kant van de leveranciers, als aan de kant van de retail en distributie. Daarnaast vinden met grote regelmaat fusies plaats waardoor grote partijen nog groter worden en de organisatie- en structuur van de branche van kleinschalig naar grootschalig transformeert. Het karakter van een gesloten, op zich staande industrie, verandert in een open industrie met tal van nieuwe spelers, waarbij de digitale camera is verworden tot een 'computer peripheral'.
Stoffig
De fotografie kent tegelijkertijd een sterke opleving. Het grijze, stoffige imago is omgezet in een hip en trendy imago met een product dat de communicatievorm van vandaag de dag vormt, namelijk beeld. Nog nooit zijn er zoveel foto's gemaakt en (digitale) fotoproducten verkocht. Nog nooit was de consument zo betrokken bij het proces van foto naar print.
Dit zijn belangrijke ontwikkelingen die volgens de organisatoren (waaronder Nikon-imprteur Inca BV) een beurs noodzakelijk maken. Een beurs waarop de industrie zich kan presenteren aan de retail met haar nieuwste producten en technologien. En tegelijkertijd een beurs die het mogelijk maakt om elkaar te informeren over cijfers, trends en toekomstvisies.
Nieuwe opzet
De Image Vision-vakbeurs, kent afgezien van een nieuwe naam en een nieuw logo, een nieuwe opzet. Met seminars waarop specialisten hun ervaringen delen met de fotobranche, een vernieuwde opzet en indeling van de beursvloer, nieuwe deelnemers, het WK Voetbal als thema voor de beurs van 2006.