ASUS betreedt de zakelijke markt: ‘Wij kunnen ondernemers meer bieden’

Redactie WINMAG Pro
ASUS staat vooral bekend om zijn uitstekende consumentenelektronica. Het jaar 2015 staat echter in het teken van de zakelijke markt. Een nieuwe markt vereist ook een nieuwe aanpak, dus is het bedrijf de afgelopen maanden hard aan het werk geweest om iedereen klaar te stomen voor deze grote stap.

Het afgelopen jaar is Rodney Voogel, managing director van ASUS Benelux, druk bezig geweest om een volledig nieuw team samen te stellen, waarmee hij de zakelijke markt wil gaan betreden. ASUS bracht eerder al zakelijke laptops uit en vooral de 2 in 1-categorie, waarbij een laptop en tablet zijn samengevoegd, doet het goed binnen dat marktsegment, aldus Rodney. ‘Je moet natuurlijk wel de juiste mensen in je team hebben wil je een stap als deze kunnen zetten’, vertelt hij. ‘Afgelopen februari werd ik managing director en we hebben dit jaar de tijd genomen om alles goed aan te pakken. We hebben de eerste zakelijke notebooks naar Nederland gehaald en zijn van plan in kleine stapjes de markt te betreden.’

Alexander Blok werd aangenomen om Rodney’s oude positie als sales manager Benelux te bekleden. Hij richtte zich op het opzetten van de buitendienst en heeft veel contact met de resellers. ‘Het geeft altijd een goed beeld wanneer je als bedrijf nieuwe mensen kunt aannemen, dat laat zien dat je de markt serieus neemt en dat we echt investeren in het zakelijke segment. Doordat we ons heel flexibel opstellen naar zowel de resellers als de eindgebruikers, merk je dat er ook veel mogelijk is. Bedrijven zijn enthousiast om met ons in zee te gaan’, zo laat Alexander weten. ‘Ook op het gebied van support, aftersales en marketing zijn we enorm gegroeid’, vult Rodney aan.

INNOVATIE EN DESIGN

‘Op de consumentenmarkt doet ASUS het nog altijd uitstekend, we hebben daar een goede naam en staan bekend om innovatieve producten met een mooi design. We zien dat de zakelijke klant daar ook naar zoekt en dat willen wij ze graag bieden. Het is wel belangrijk dat we goed kijken naar hoe we daar als ASUS toegevoegde waarde kunnen leveren’, merkt Rodney op. Een goed voorbeeld is de vorig jaar geïntroduceerde PadFone, een combinatie van een tablet met een smartphone die je vast kunt klikken achterin de tablet. ‘Dat soort producten zul je vaker van ons gaan zien, dingen die het werken praktischer maken, zoals direct belangrijke mails en documenten van je smartphone op een groot scherm te kunnen zien.’

Deze eerste periode richt ASUS zich vooral op het mkb en het onderwijs. ‘Omdat onze focus voornamelijk op de 'medium to small businesses' ligt, merken we ook dat er veel mogelijkheden liggen in het basis- en middelbaar onderwijs. Die markt, samen met die van het mkb, moeten we echt via de resellers zien te bereiken. Dit moet echter wel heel bewust en gedegen gebeuren, want zakelijk is een heel andere markt dan die voor consumenten. We hebben daarom ook een separate zakelijke productielijn, waarmee we heel specifieke producten voor deze markt kunnen fabriceren, zonder het design en de innovatie uit het oog te verliezen.’

ASUS PRO

Deze zakelijke producten zijn al deels verkrijgbaar onder het ASUS Pro-label, maar deze lijn moet in de loop van komend jaar gestaag worden uitgebreid. ‘We hebben bijvoorbeeld ook desktops die onder deze lijn vallen en in Azië is ASUS een serieuze speler op de smartphonemarkt. Wie weet kunnen we die het komend jaar hierheen halen. Wat bijvoorbeeld op het moment veel speelt, is de byod-trend en dat alle devices die ondernemers gebruiken goed met elkaar synchroniseren. Wij moeten dat soort ontwikkelingen als bedrijf ook opzoeken. De afgelopen tijd zijn we druk bezig geweest met uitvinden hoe we het beste kunnen meedenken met onze klanten en tegemoet kunnen komen aan hun wensen. Zo kunnen we onze klanten standaard op alle laptops en notebooks twee jaar garantie bieden binnen een simpel ‘pick-up and return’-model.’ Niet alleen de eindgebruikers worden meegenomen in het proces, ook de resellers zijn een belangrijke bron van informatie en er wordt nauw met ze samengewerkt. ‘Omdat we een relatief klein team hebben, zijn we flexibel en gaan we echt voor de persoonlijke aanpak. Het bedrijf maakt echt een transformatie door op dat gebied, juist omdat het zo belangrijk is deze nieuwe markt op de juiste manier te benaderen. Het hele team heeft er enorm veel zin in. Ze hebben gezien wat we de afgelopen jaren op de consumentenmarkt hebben bereikt en zien dat ASUS nog zo veel meer potentie heeft. Dat levert veel enthousiasme op en aan de andere kant zien de klanten dit enthousiasme en de hoge mate van support, en realiseren ze zich dat we deze stap serieus nemen.’

SAMEN MET DE MARKT

Daar hoort niet alleen een zakelijke lijn bij, een speciaal event voor de zakelijke markt behoort ook tot de mogelijkheden. Alles met als einddoel het behalen van een top drie positie in de zakelijke markt. ‘Dat is natuurlijk niet iets dat je in één jaar bereikt, maar het is wel een belangrijk streven. We merken ook dat steeds meer ondernemers ons benaderen met specifieke vragen. Vanuit de muziekindustrie krijgen we bijvoorbeeld veel reactie op onze 2-in-1-modellen met aanraakbesturing, maar daar hebben ze wel heel specifieke eisen aan. Daar proberen we in samenspraak met onze resellers en het hoofdkantoor aan te voldoen.’ Mocht er bijvoorbeeld een aanpassing aan de software nodig zijn, dan kan dat samen met het hoofdkantoor worden opgepakt en de wijziging worden doorgevoerd. ‘Die persoonlijke benadering en de garantie, samen met het stukje design en innovatie waar klanten ons van kennen, moet de doorslag geven om voor ASUS te kiezen. We willen de klanten, maar ook de resellers echt enthousiast maken. De resellers moeten het product tenslotte aan de man brengen; als die oprecht geloven in je product, dan kan het niet meer mis gaan.’

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie