Apps vs. webapps, heeft html5 de toekomst?

Redactie WINMAG Pro
The Financial Times lanceerde afgelopen maand een nieuwe webapplicatie voor smartphones en tablets, op basis van html5. De nieuwe browsertaal biedt de krant grote voordelen. Zo hoeft men niet langer gebruik te maken van de appstores en is het niet nodig voor ieder mobiel platform een applicatie te ontwikkelen. Ook in Nederland wordt er door uitgevers nagedacht over de mogelijkheden van html5. Heeft de mobiele browser de toekomst of blijven native apps de standaard?

Html5 is de nieuwste versie van html, de programmeertaal die aan de basis ligt van webpagina's. De vernieuwde taal heeft meer functionaliteit en levert betere prestaties dan zijn voorgangers zoals een snellere laad-tijd van webpagina's. Ook is ze beter toegesneden op de browsers van verschillende besturingssystemen zoals Android, iOS en Windows Mobile.

Dat laatste maakt het voor grote uitgeverijen als Financial Times interessant om html5 te gebruiken aangezien momenteel voor ieder mobiel apparaat een aparte applicatie geschreven moet worden in de programmeertaal van het besturingssysteem. Met html5 hoeft slechts één webapplicatie gemaakt te worden die door een groot aantal verschillende apparaten wordt ondersteund. Een tweede, wellicht nog belangrijker, voordeel is het feit dat de applicatie aangeboden kan worden via de mobiele browser, buiten de App Store van Apple om. Momenteel vraagt Apple per verkochte applicatie dertig procent. Daar komt nog bij dat Apple ook nog eens dertig procent wil vangen op het abonnementsgeld. Logisch dus dat kranten zoeken naar nieuwe mogelijkheden om hun content af te zetten.

NRC

De Nederlandse uitgevers volgen de ontwikkelingen in Amerika op de voet en zitten zelf natuurlijk ook niet stil. NRC mobiel heeft in het verleden aangegeven al met html5 bezig te zijn en neemt op dit gebied een koppositie in. Er wordt bij de uitgever druk gewerkt aan een  webapplicatie, die eind van dit jaar live moet gaan. 'De reden tot dit besluit is eigenlijk tweeledig', vertelt Han-Menno Depeweg van NRC Media. 'Enerzijds willen we de app store van Apple omzeilen en zoveel mogelijk kranten buiten Apple om verkopen. Op de tweede plaats willen we niet afhankelijk zijn van alle verschillende technieken. Er bestaat nu al een wildgroei van devices. Straks moet er naast ieder verschillend besturingssysteem ook nog een app ontwikkeld worden voor ieder verschillend apparaat. Dat is niet te doen.' Html5-webapplicaties zijn voor hem een welkome oplossing. Als het aan  Depeweg ligt, komt er dus ook geen Windows Phone 7 applicatie voor de NRC-lezer. De Android app, die nooit erg goed gedraaid heeft bij het NRC lezerspubliek, zal met de komst van de html5-webapp worden uitgefaseerd.

Waar uitgeverij NRC Media een voortrekkersrol inneemt, kijken de ontwikkelaars bij de Persgroep de kat uit de boom. 'We volgen de ontwikkelingen met betrekking tot html5 natuurlijk op de voet en ons mobile team heeft er ondertussen ook mee geëxperimenteerd. We wachten echter nog met het starten van een html5 ontwikkeltraject', aldus informatiemanager Koen van Gestel van de Persgroep. Als belangrijkste reden voor de afwachtende houding noemt hij de gebrekkige ondersteuning van onder andere browsers. Iedere browser heeft momenteel een eigen interpretatie van de html5-codetaal. Chrome browsers ondersteunen html5 volgens van Van Gestel momenteel nog het beste, maar Safari ondersteunt slechts 60 procent van de functionaliteit. Opvallend vindt hij de tegenstelling tussen Microsoft en andere browsers. Wanneer iets wel werkt in Microsoft werkt het niet in andere mobiele browsers.

De keuze van de kranten is te begrijpen omdat zowel de Persgroep als NRC media vrij sterk vertegenwoordigd zijn op de browsermarkt. Hoewel de iPhone applicaties van de Persgroep het erg goed doen, groeit het browserbezoek toch harder. (Van Gestel wilde daarbij geen exacte cijfers noemen). Ook NRC vertelt dat het (van oorsprong) sterk is op de browsermarkt. Beide uitgevers onderschrijven de visie dat op den duur html5-webapps de toekomst gaat zijn voor contentpartijen.

In de kinderschoenen

Gaat het html5 browserbezoek de native app (applicatie die geïnstalleerd wordt op je telefoon) dan van de markt drukken? Dat lijkt onwaarschijnlijk. Applicatieontwikkelaars voor mobiele telefoons zijn er in ieder geval niet bang voor. Volgens ceo Joost Ligtvoet van het mobiele softwarebedrijf The Mobile Company staat html5 nog in de kinderschoenen. 'Wij houden de ontwikkeling ervan (html5, red.) wel nauwlettend in de gaten, maar pas over twee jaar zal html5 volledig uitontwikkeld zijn.'

Ligtvoet noemt onder andere de beschikbare bandbreedte een belangrijke beperking voor een goede user experience. 'Je kunt met html5 wel diverse functies aanroepen (gps, camera, accelerometer, navigatie, orientatie, etc), maar juist vanwege de bandbreedte- en processor- beperkingen gaat het lang niet zo smooth als in een app.'

Ook Martijn van Nieuwland, directeur van applicatieontwikkelingsbedrijf Applisive, ziet geen bedreiging. Hij kan zich niet geheel vinden in de keuze voor html5 van uitgevers. 'Je moet uitgaan van de moderne klant. Die verwacht een optimale gebruikerservaring, een toepassing die er strak uitziet en snel navigeert. Applicaties die op de telefoon zijn geïnstalleerd kunnen optimaal gebruik maken van de standaardfunctionaliteiten van de moderne smartphone, waardoor bijvoorbeeld zaken als camera-integratie, push messaging en locatiegebonden diensten mogelijk zijn.'

Van Nieuwland wijst erop dat het blad of beeldmerk geen eigen plaats verwerft op het jumpboard van de telefoons van zijn lezers wanneer de uitgever kiest voor html5. 'Besparen op development gaat dan ten koste van het marketingresultaat. Uitgevers kunnen met html5 kosten besparen die gepaard gaan met app development op de verschillende platforms. Maar technisch en kwalitatief lever je er simpelweg op in.'

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie