Apple wint de zakelijke markt niet zomaar voor zich
'De laatste twee jaar probeerde ze (Apple, red.) de enterprise-markt voor zich te winnen, maar dat is tot nu toe nog weinig succesvol', legt Daniel Ives, analist bij FBR Capital Markets, uit tegen Reuters. Volgens hem is ongeveer tien procent van de omzet van Apple afkomstig uit deze markt.
Ondanks dat Apple de iPad Pro niet officieel naar buiten brengt als zakelijke tablet, noemde Phil Schiller, senior vice president of worldwide marketing bij Apple, het device tijdens het event wel 'ideaal voor productiviteit'. Bovendien hint de bijbehorende keyboard-cover ook naar productiviteit.
Compatibiliteit
De twee grootste problemen die organisaties tegenhouden om de iPad Pro voor professioneel gebruik aan te schaffen, is de prijs en compatibiliteit. De iPad Pro kent een vanafprijs van 799 dollar, en dat is zonder keyboard en Apple Pencil. Bovendien is verreweg de meest gebruikte zakelijke software niet of enkel deels compatible met iOS.
Partnerschappen
Toch doet Apple zijn best de zakelijke markt voor zich te winnen. Zo is het bedrijf partnerschappen aangegaan met zowel Cisco als IBM, waarbij het partnerschap met IBM inmiddels al enkele zakelijke apps hebben opgeleverd. Of de zakelijke markt gaat kiezen voor de iPad Pro moet nog bezien worden. Mogelijk introduceert Microsoft volgende maand de Surface Pro 4, en maakt het daarmee Apple niet makkelijker.