Apple versus Microsoft: wie deed het beter?
Afgelopen week werden er door twee sterspelers op de computermarkt nieuwe apparaten gelanceerd. Apple introduceerde de nieuwe generatie MacBooks en Microsoft kwam met de Suface Studio. Bij een introductie hoort ook een fancy productvideo waarvan de consument gaat watertanden. Wie deed het beter?
Een frisse blik op technologie
In de categorie Technically Incorrect brengt Chris Matyszczyk van CNET tech-ontwikkelingen op een andere manier dan je zal verwachten van een tech-website. Hij kijkt met een ander perspectief naar de nieuwste soft- en hardware. Dit keer neemt hij de introducties van de nieuwe MacBooks en Suface Studio onder handen. En specifiek, de productvideo’s van de nieuwe apparaten. De meeste mensen hebben toch geen tijd en zin om een Microsoft of Apple event te bekijken, en dan is een fancy video van een paar minuten een goede vervanger.
Apple versus Microsoft
Wat zijn de verschillen tussen de nieuwe producten als je inhoudelijk naar de video’s kijkt? Matyszczyk gaat in op de tekst die in de video’s wordt gebruikt. Van Apple zijn we het gewend dat de ‘love-shots’ van een product worden ondersteund door een kalmerende stem van een Apple-employee. Maar de eerste woorden die Jon Ive laat horen zijn ‘’uncompromising performance’’, terwijl Microsoft komt met een nummer uit Charlie and the Chocolate Factory, en het eerste woord is ‘’imagination.’’
Microsoft heeft het begrepen
Volgens Matyszczyk heeft Microsoft het beter begrepen. Het bedrijf zegt eigenlijk ‘Hé, kijk dit eens’, terwijl Apple maar weer eens benadrukt hoe goed ze wel niet zijn en er meer een ouderwetse infomercial van maakt. Ook opvallend: de video van Apple’s nieuwste generatie MacBooks is zo’n drie miljoen keer bekeken op YouTube, terwijl de Microsoft Surface Studio al acht miljoen views in de wacht heeft gesleept.