Apple komt terug op streng prijsbeleid App Store
Apple kondigde begin dit jaar strenge, en volgens velen oneerlijke, vereisten aan voor het aanbieden van abonnementen op digitale content in de App Store. Zo mochten uitgevers deze abonnementen ook buiten de applicatiewinkel om aanbieden via internet, maar niet tegen een lagere prijs.
Deze vereiste kon op veel kritiek rekenen; Apple kreeg het verwijt dat het uitgevers hiermee dwong om de App Store een laagste prijsgarantie te geven. En dat is gunstig voor Apple, omdat het bedrijf 30 procent van de opbrengsten uit de applicatiewinkel voor zichzelf houdt.
In de nieuwe richtlijnen die Apple voor het aanbieden van abonnementen in de App Store heeft gepubliceerd is deze vereiste verdwenen, zo meldt de website MacRumors. Aanbieders mogen nu zelf de prijzen van de abonnementen bepalen. Hiermee wordt het mogelijk om de 30 procent die Apple afroomt te compenseren.
Ook hoeven de uitgevers niet langer dezelfde abonnementen in de App Store aan te bieden, die ze buiten deze applicatiewinkel beschikbaar maken. Wel is de regel nog steeds van kracht dat apps geen link mogen bevatten naar externe websites waarop abonnementen worden aangeboden.
Vlak voor deze beleidswijziging van Apple werd bekend dat de Britse zakenkrant Financial Times een speciale webapp voor de iPhone en iPad heeft gemaakt, waarmee het lezers uit de App Store wil lokken. De krant was het namelijk niet eens met het strenge prijsbeleid van Apple.