Alibaba’s natural-language processing AI scoort hoger dan mensen
Samen met Microsoft onderging de AI-technologie van Alibaba de The Stanford University quiz. Hierin moeten vragen beantwoord worden gebaseerd op 500 Wikipedia-artikelen. Het ging om een totaal van 100.000 vragen waarop exacte antwoorden gegeven moesten worden.
Het model ontwikkeld door Alibaba scoorde een totaal van 82,44, meer dan de hoogste score behaald door mensen, 82,304. Hoewel het model van Microsoft hoger scoorde met 82,650, volgt deze score wel enkele dagen na die van Alibaba.
Wel begrijpend lezen, niet begrijpen wat
Indrukwekkend, dat zeker, en het helpt ons vooruit. Immers, kennis zo kunnen toepassen helpt AI-technologie om gerichte vragen van mensen zo accuraat mogelijk te beantwoorden. Er zitten echter wel haken en ogen aan, zo erkend MIT. Want hoewel de AI begrijpend kan lezen, begrijpt de AI weer niet wat het precies heeft gelezen. Zo wordt bijvoorbeeld Coldplay genoemd. AI zou een honderdtal feiten kunnen opnoemen die samenhangt met de band, maar niet begrijpen dat het om een zekere rockband gaat.