AI in bedrijfsprocessen: Naar betere procurement prestaties
Kunstmatige Intelligentie
Al een tijd staat Kunstmatige Intelligentie (AI) in de schijnwerpers met de ontwikkeling van generatieve AI als GPT-4, ChatGPT, Einstein GPT en DALL-E. Volgens een rapport gepubliceerd door Accenture, zouden AI-technologieën de winstgevendheid van bedrijven met ongeveer 38% kunnen verhogen tegen 2035[1]. Aan de inkoopkant worden de scala aan mogelijkheden voor toepassingen steeds duidelijker. Benieuwd naar wat de inzet van AI kan doen voor gegevensverwerking en procesverbetering? Lees snel verder.
Hoe werkt Kunstmatige Intelligentie in het bedrijfsleven?
Kunstmatige Intelligentie omvat een reeks technologieën die "slim" en autonoom werken (Machine Learning, Deep Learning, etc.). Deze tools kunnen taken uitvoeren die mensachtige cognitieve vaardigheden vereisen om informatie te verwerken. Machines kunnen dus bepaalde gedragingen reproduceren zoals perceptie, redenering, planning en leren.
AI, gecombineerd met Big Data, absorbeert een grote hoeveelheid gegevens zodat het deze kan onderzoeken, modellen kan ontwerpen en correlaties kan trekken. Toegepast op de inkoopfunctie, heeft het de mogelijkheid om alle gegevens van verschillende bronnen te beheren, zoals het inkoopplatform, online catalogi, leveranciersrelatiebeheersoftware (SRM) en enterprise resource planning (ERP). Tools gebaseerd op deze technologie stellen inkopers in staat om continu informatie te monitoren en te benutten in elke fase van het inkoopproces. Dit omvat bijvoorbeeld:
- Leveranciersidentificatie
- Contracteren
- Orderinvoer en planning
- Leverings- en facturatiemonitoring
- Automatiseren van facturering
- Beheren van leveranciersrelaties en prestatiebeheer
“De impact van Kunstmatige Intelligentie op bedrijven, en specifiek op de inkoopfunctie, zal waarschijnlijk steeds groter worden. Een recent Amerikaans onderzoek, gezamenlijk uitgevoerd door onderzoekers van OpenAI, Open Research en de University of Pennsylvania, geeft aan dat ongeveer 80% van de werknemers minstens 10% van hun taken zou kunnen laten overnemen door generatieve AI. Voor 19% van hen zouden tot 50% van hun taken kunnen worden beïnvloed. En dat is een aanzienlijk deel van de workload van een medewerker,” aldus Ghislaine Ottevanger, Managing Director Manutan Benelux & Duitsland.
Inkoopprocessen stimuleren
AI helpt inkopers om proactief te worden en versnelt de besluitvorming door relevante analyses op basis van realtime gegevens te bieden. De voordelen van AI in het bedrijfsleven omvatten het verkrijgen van informatie, verhoogde productiviteit, kosten en elektriciteit besparingen en veiligheid. Uiteindelijk zullen inkopers zich kunnen concentreren op taken met een hogere toegevoegde waarde, zoals het ontwikkelen van persoonlijke relaties met leveranciers of bijdragen aan de Corporate Social Responsibility.
[1] Accenture (2023). Artificial Intelligence 2035.
Ook interessant
Lees hier: Tesorion groeit uit tot meest waardevolle Vectra AI business partner.
Lees hier: Exclusieve samenwerking Orange Cyberdefense en Salvador Technologies verbetert veerkracht OT-omgevingen.