Adobe-onderzoek: jongere generaties omarmen gebruik generatieve AI door bedrijven

Adobe-onderzoek: jongere generaties omarmen gebruik generatieve AI door bedrijven

Redactie WINMAG Pro

De meerderheid van generatie Z en millennials (54%) vindt dat kunstmatige intelligentie (AI) een positieve impact heeft op hun leven, blijkt uit onderzoek* van Adobe. Eén tiende van de jongere consumenten noemt de technologie zelfs wonderbaarlijk.

Verbeterde klantervaring
Driekwart van gen Z’ers en millenials hebben hoge verwachtingen van de invloed van AI op nieuwe producten en de klantbeleving (beide 71%). Voornamelijk in onzekere economische tijden verwachten jongere consumenten meer van de customer experience. Ook denkt meer dan de helft (57%) dat generatieve AI hen helpt creatiever te zijn.

Er zijn verschillende doeleinden waarop generatieve AI kan bijdragen aan een verbeterde klantervaring. Zo geeft een derde van de jongere generatie (34%) aan dat ze willen dat de technologie wordt ingezet om snel en makkelijk producten te zoeken. Daarnaast denkt 30 procent dat generatieve AI kan helpen om toekomstige behoeften en wensen te voorspellen. Nog eens één op de drie gen Z’ers en millennials (36%) denkt dat AI hun klantervaring relevanter en persoonlijker maakt. En dat bedrijven door AI creatievere en interessantere content gaan creëren (22%).

Verantwoord inzetten van AI

Daarnaast weet de jongere generatie duidelijk op welke punten bedrijven zich moeten richten als het gaat om het inzetten van AI. Het beschermen van het intellectuele eigendom van content creators en zorgen voor een eerlijke compensatie (17%) staat volgens gen Z’ers en millennials bovenaan de agenda. Verder moeten bedrijven de technologie gebruiken om producten te verbeteren (16%) en om het werk efficiënter en makkelijker te maken voor werknemers (15%). Ook moeten er duidelijke richtlijnen zijn om ervoor te zorgen dat AI verantwoordelijk wordt gebruikt (16%).

Het verantwoord inzetten van AI is tevens niet alleen belangrijk voor de jongere generaties. Ook oudere generaties zoals generatie X en babyboomers zijn het ermee eens dat bedrijven de technologie moeten inzetten ten goede van de werknemer. Toch is een derde van de oudere generaties (33%) tegen het bedrijfsgebruik van generatieve AI.

Luisteren naar jongere generatie

"Nu jongere generaties steeds meer te besteden hebben en een grote rol spelen in de markt, is het van cruciaal belang dat bedrijven luisteren naar de behoeften en wensen van deze jongere doelgroep met betrekking tot het gebruik van generatieve AI”, zegt Alex Azzopardi, General Manager, Benelux bij Adobe. "Bij het inzetten van deze technologie, dienen bedrijven in te spelen op de verwachtingen van jongere consumenten voor betere ervaringen en producten. Tegelijkertijd is het essentieel dat zij de noodzaak erkennen van effectieve maatregelen om te zorgen dat generatieve AI op een verantwoordelijke manier wordt ingezet."

Bedrijven zien mogelijkheden
Naast consumenten zien marketing- en customer experience (CX)-professionals ook de nieuwe mogelijkheden van generatieve AI. In hetzelfde onderzoek ondervroeg Adobe 150 Nederlandse senior marketeers en CX-professionals en hieruit bleek dat een grote meerderheid (90%) denkt in de toekomst generatieve AI te gebruiken op werk. Daarnaast maakt een groot deel van de ondervraagden (87%) al gebruik van een generatieve AI-tool.

De belangrijkste mogelijkheden van generatieve AI volgens marketing- en CX-professionals zijn het creëren van verschillende marketingcampagnes (47%), het identificeren van doelgroepen (45%) en het schrijven van content (43%).

"Het onderzoek laat zien dat Nederlandse bedrijven en consumenten optimistisch zijn over de talloze mogelijkheden van generatieve AI. En ze zijn er ook klaar voor, mits het op een verantwoorde manier wordt toegepast. Het is nu aan marketeers en CX-professionals om te investeren in de technologie, tijd en trainingen om die mogelijkheden te benutten," concludeert Azzopardi.

*Het onderzoek werd gehouden onder 1100 Nederlandse consumenten en 150 Nederlandse senior marketeers en CX-professionals.

 

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie