Achtergrond: voorbij de MFP als printing device

Redactie WINMAG Pro
OKI zet de schouders onder het slim documentbeheer: de MFP als informatiehub voor organisaties. Met dat in het achterhoofd heeft het bedrijf een druk jaar achter de rug, maar stilstaan is er niet bij. Ook dit jaar zal OKI van zich laten horen.

Dat OKI in 2016 bijna zijn complete printingportfolio vernieuwde is niet heel vreemd. 'Bijna ons gehele portfolio dateerde nog uit 2012', aldus Tim Leenders, Marketing Manager Benelux bij OKI. 'Dat zijn heel succesvolle producten geweest, met name de sweet spot-producten uit de 500-serie. Ondanks dat ze nog steeds goed dienst doen, raken ze wel een beetje gedateerd gezien de huidige ontwikkelingen, waarbij de printer of MFP minder een output-apparaat wordt en steeds meer dienst doet als informatiehub. Hierbij krijgt de werkstroom een heel andere betekenis.'

Vernieuwd portfolio

OKI springt hierop in met de nieuwe portfolio, vertelt Tim. 'Onze nieuwe producten, zoals de slimme MC573 en de C542, spelen hier heel gericht op in. Dat zijn echt de producten die aan de basis staan van de visie die we voor komende jaren hebben met betrekking tot onze offi ceoplossingen voor het MKB. Daarnaast kennen ook de 600-, 700- en 800-serie vernieuwing, de werkpaarden die zich onderscheiden door hele hoge kwaliteitsafdrukken gecombineerd met een lage cost of ownership. Producten die met name in specifieke, veeleisende omgevingen aanwezig zijn.'

Transformatie van processen

Belangrijke focus van OKI de komende jaren is de digitaliseringsslag die gemaakt wordt in het bedrijfsleven. Of eigenlijk, waarvoor OKI de juiste functionaliteiten heeft geïmplementeerd in zijn producten. Want uit nieuw onderzoek uitgevoerd door OKI blijft het bedrijfsleven, met name in het kleine- en middensegment, enigszins achter in de adoptie van nieuwe technologieën om werkstromen te digitaliseren en hiermee te optimaliseren.

'Een dwarsdoorsnede van BV Nederland laat zien dat grofweg 50 procent van organisaties MFP's nog op de traditionele manier inzet', vertelt Tim. 'Er wordt heel veel gesproken over digitale transformatie en de paperless offi ce enzovoort. In de praktijk zijn deze ontwikkelingen echter amper zichtbaar. Slechts 37 procent van de organisaties in Nederland kent een actief nageleefd printbeleid. Er is dus een hele grote discrepantie tussen het aanbod van printingleveranciers zoals OKI en de functionaliteiten die zij bieden, en de manier waarop dat aanbod wordt ingezet in het bedrijfsleven. Alsof je een prachtige auto levert, maar er door de gebruiker uiteindelijk twee paarden voor worden gespannen.'

Uitdaging

Daar ligt dan ook een uitdaging van OKI: de markt overtuigen van het voordeel die de MFP als informatiehub kan brengen voor organisaties. Tim: 'En dat is dus echt niet alleen het besparen op maandelijkse printkosten door digitalisering van de documentfl ow. De productiviteit van werknemers neemt ook toe, workfl ows worden geoptimaliseerd, noem maar op. Hieruit volgt een behoorlijke besparing op kosten die niet direct zichtbaar is.' 'Het is aan ons om samen met de resellers al die voordelen duidelijk te maken om zo de markt te overtuigen van wat een MFP meer kan zijn dan enkel een printer. Dat is wat onze focus aankomend jaar gaat zijn: laten zien hoe onze hard- en software organisaties kan helpen bij het stroomlijnen van de documentstroom en het besparen van kosten die hiermee gepaard gaan. Het gaat al lang niet meer om de hardwarespecifi caties alleen, we moeten nu laten zien waar de echte toegevoegde waarde van onze producten en oplossingen ligt en op welke wijze deze praktisch inzetbaar zijn binnen elke organisatie.'

Meer dan een MFP

Wil je weten wat OKI en de OKI hard- en software kan betekenen voor jouw organisatie? Kijk dan op oki.nl.

Meer weten over het onderzoek wat OKI heeft laten uitvoeren? Lees 'Digitalisering in relatie tot printbeleid en printgedrag', uitgevoerd door Conclusr Research - Nov 2016.

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie