Achtergrond: 'Nee' bestaat niet bij Veenman
Veenman
Inspiratie doet Dirk Olivier, algemeen directeur van Veenman, specialist op het gebied van geïntegreerd documentbeheer, overal op. En zo nu en dan schrijft hij er een bijzonder interessante blog over. Zoals zeer recent nog, toen de directeur een bezoek bracht aan het walhalla van de IT: Silicon Valley. 'Die reizen inspireren mij altijd. Het is erg boeiend om tijdens zulke reizen mensen te ontmoeten die dag in, dag uit bezig zijn met startups en innovatie. Die mensen gaan bijna altijd uit van wat wel kan en niet – zoals je dat in Nederland te vaak ziet – wat juist niet kan. Je spreekt er met jonge en enorm gedreven ondernemers die denken in kansen.'
In zijn blog trekt Dirk een parallel met de verschillende taxidiensten die in en rond Silicon Valley actief zijn. Van het welbekende Uber tot het goedkopere en volgens de Veenman-directeur betere Lyft. De diverse taxi-ecosystemen zijn te vergelijken met de printbusiness waar het van oorsprong Rotterdamse familiebedrijf (sinds 1919) in excelleert. 'Weet je, we zitten in Europa erg vaak te muizen over wat er allemaal niet kan en mag door de regelgeving. Voor een deel is dat logisch. Die regels zitten soms in de weg. Je moet als ondernemer inspelen op de vraag in de markt. Dat is een veel belangrijkere regel, net als dat jouw bedrijf winstgevend moet zijn', verduidelijkt Dirk. 'En daarom inspireert mij een trip als die naar de Verenigde Staten zo. De vrijemarktwerking daar spreekt me ontzettend aan. In Nederland zitten we soms veel te vast aan de regelgeving, alles is gereguleerd en staat vast. Je moet zoeken naar een kruispunt waar geen verkeerslicht staat, waardoor we zelf niet meer naar links of rechts kunnen kijken of op de rem kunnen trappen. Dat is toch vreemd in een land waar aan de andere kant van de lijn zo goed wordt gehamerd op zelfstandig ondernemen en innovatie, een land dat trots is op zijn startupdelta? De creativiteit van de mens is onbeperkt en dat moet je stimuleren, niet afremmen met al te veel regelgeving.'
Creatie van een nieuwe cultuur
Laten we de visie van Dirk nu eens doortrekken naar Veenman zelf. Innovatie en creativiteit staan hoog in het vaandel van het bedrijf, dat nog geen jaar geleden middenin een belangrijk en groot transitieproces verkeerde met als groot onderdeel ervan een verhuizing naar een nieuw pand nabij Rotterdam-Den Haag Airport. 'Wat wij hier de afgelopen jaren hebben gedaan is een nieuwe cultuur creëren. Een cultuur waarin alles moet kunnen en waarin 'het is onmogelijk' domweg niet bestaat. Wat we willen, is dat mensen hier de kans krijgen om de dingen te doen waarvan wij denken dat het goed is voor het bedrijf, voor zichzelf en natuurlijk de klant. En krijgt men die kans, dan kan en lukt er ontzettend veel, kan ik je vertellen!' Iets dat Veenman ook is gelukt, is de omschakeling van een vooral op hardwaregerichte omgeving naar een onderneming die oplossingen kan bieden op het vlak van digitaal gedreven geïntegreerd documentbeheer. 'Daarin kunnen we ons nu absoluut onderscheiden. Veenman kan zowel intern als extern meebewegen met het ecosysteem waarin we zitten, dat van de digitale economie. Daar toeteren we flink in mee. Onze klanten ervaren dat ook.' De uitstraling van het nieuwe onderkomen helpt ook behoorlijk mee. 'Mensen zien ons als een hip en fris bedrijf. Dan denk ik bij mijzelf dat we een aantal zeer mooie stappen hebben gezet de afgelopen periode.'
Innoprint
Eén van die stappen is Innoprint, een innovatieve en veilige cloudoplossing die het voor iedereen mogelijk maakt om ongeacht locatie en vanaf elk device te printen op printers die zich op openbare plaatsen bevinden. Gebruikers betalen alleen voor de prints die zij daadwerkelijk maken. Een eigen printer is daardoor niet langer nodig. Dirk: 'We hebben Innoprint afgelopen januari gelanceerd en het is voor ons een bewijs dat we een serieuze partij zijn die op een totaal andere manier naar het verdienmodel kijkt wanneer het aankomt op de printmarkt.' Dat de Innoprint-oplossing goed in de smaak valt, is volgens de directeur nu al bewezen. 'De enthousiaste reacties komen niet alleen uit Nederland, maar ook uit het buitenland. Via social media hebben we ontzettend mooie reacties gehad vanuit onder meer Australië, Zuid-Amerika en de Verenigde Staten. De meest gehoorde opmerking? Volgens hen is Innoprint de eerste grote innovatie in onze industrie sinds lange tijd waarbij het nu niet eens draait om een nieuw type printer waar meer papier in kan of waar een betere kleur uitkomt. Want daar gaat het al lang niet alleen meer om. Printers zijn het meest onderbenutte device dat we hebben. Thuis en op de zaak. Wat wij doen is het gebruik van een printer zo optimaliseren, dat men er bijna overal gebruik van kan maken. Van een anders weinig of niet gebruikte printer, waar dan ook. Die mogelijkheid is fantastisch.'
Niet bezitten, maar delen
Om Innoprint nog beter in de markt te zetten, zoekt Veenman de samenwerking op met verschillende partijen, zodat de cloudoplossing als een olievlek wordt verspreid over zoveel mogelijk plaatsen. 'Een prachtige uitdaging die ook weer verder ondernemerschap stimuleert.' Waar zoekt Veenman de samenwerking op? Welke plekken lenen zich het beste voor een oplossing als Innoprint? 'Het kan in principe overal. Je denkt vrij snel aan universiteiten en scholen waar studenten en docenten veel moeten printen op steeds weer andere plekken. Maar wat nu zo mooi is: om die instellingen heen zitten steeds meer bedrijven als koffieshops en supermarkten – ondernemers in hart en nieren – die de printoplossing als een wereldkans zien. Door middel van Innoprint kunnen ze hun eigen business ondersteunen met een nieuwe dienst. Kortom, naast grootgebruikers van print – zoals de scholen – zijn er vooral ook veel kleinere bedrijven die snel schakelen en de mogelijkheden zien. Daar liggen veel kansen en zie je nieuwe potentiële partners.' Inmiddels ligt de uitrol van Innoprint volgens Dirk goed op schema. Bruna is de eerste partner die Innoprint heeft omarmd en naast Nederland staat ook het buitenland op de agenda van Veenman. 'Er komen aanvragen binnen vanuit België en Engeland. Ik denk dat het in potentie een global solution is. Een global solution zoals Uber en Airbnb dat ook zijn. Waarom? Weet je, vooral bij de jonge generatie draait het steeds minder om bezit. Het draait om de deeleconomie, daarom zijn Airbnb en Uber zo'n enorm succes. En daarom past Innoprint zo goed in dat rijtje.'
Op de rand van een revolutie
De ITen printwereld staat allesbehalve stil. Naast cloudoplossingen krijgen Veenman en de industrie in het algemeen de komende jaren te maken met talloze uitdagingen en ontwikkelingen. Iets dat Dirk met alle vertrouwen tegemoetziet. 'Dat betekent dat we steeds weer moeten innoveren, creatief moeten zijn en vooruit moeten denken. De printindustrie staat op de rand van een revolutie. Een revolutie waarin je mee moet bewegen. Doe je dat niet, dan ben je simpelweg niet meer in business.' 'Zal ik je eens vertellen waarom Veenman al bijna honderd jaar oud is? In al die jaren is het bedrijf steeds weer meegegaan met de markt en heeft het, wanneer je kijkt naar innovatie, nooit stilgestaan. Niet lullen maar innoveren? Inderdaad. En een beetje poetsen. Zo doen we dat hier in Rotterdam', lacht de CEO.