Access Network Technology, het Japanse antwoord op westerse mobiele dominantie
Wie denkt dat deze venture vooral chauvinistisch van aard is heeft het mis. De bedoeling is dat Access Network Technology meer stabiliteit brengt in een constant aan verandering onderhevige en vooral groeiende markt. In april dit jaar waarschuwde Qualcomm haar klanten al dat zij hoogstwaarschijnlijk niet konden voldoen aan de alsmaar stijgende vraag naar chips vanwege capaciteitsproblemen. Gezien het belang dat deze bedrijven hebben bij een stabiele productiecyclus is de komst van een concurrent dus meer dan welkom.
Daar houdt het voordeel mogelijk niet op. Want wat betekend dit voor de consument? Simpel gezegd: mobile devices worden goedkoper. Echter is het nog de vraag of de lagere productiekosten ook daadwerkelijk worden doorberekend in het eindproduct. De concurrentie op de mobile markt is moordend en de winstmarges die op producten worden gehaald zijn al niet bijzonder hoog. Het laatste waar producenten op zitten te wachten is hun winst uitbetalen aan de consument.
Hoop
Maar er gloort hoop. Access Network Technology streeft er naar om in 2014 maar liefst 7 procent van de gehele productiemarkt voor chips in handen te hebben. Dit is nogal wat voor een nieuw opgezet bedrijf. Dit doel kan dan ook alleen maar behaald worden wanneer producenten van mobile devices voordeel zien in het door Access laten vervaardigen van chips. Dat voordeel moet zich uiteindelijk uitbetalen in hogere verkopen die uiteraard vooral neerkomen op lagere verkoopprijzen van devices. Dit kan bijvoorbeeld mogelijk gemaakt worden doordat producenten als Sony geen last meer hebben van de voor de Yen vervelende wisselkoersen. Het maakt echter niet uit hoe Access de mobile device prijzen omlaag haalt, áls ze maar de prijzen omlaag halen.
Hoe Qualcomm hierop gaat reageren is nog niet bekend maar ze zullen 'hun' markt niet zonder slag of stoot weggeven, en dus is een strijd Qualcomm en Access ook nog een mogelijkheid. Beide bedrijven willen uiteraard zoveel mogelijk klanten aan zich binden om uiteindelijk zoveel mogelijk marktaandeel in handen te krijgen. Hier hebben producenten baat bij en uiteindelijk ook weer de consument. Het spreekt in ieder geval voor Access dat zij in Azië gevestigd zijn, waar toevallig ook een hoop producenten van smartphones en tablets vandaan komen. Denk aan het eerder genoemde Sony, maar natuurlijk ook Samsung of Toshiba.
Het lijkt erop dat met de komst van Access Qualcomm een waardige concurrent gaat krijgen. Het brengt stabiliteit en concurrentie. Dat dit zich wel moet uitbetalen in een strijd om de klant lijkt onvermijdelijk. De kans op dalende prijzen van mobile devices is in ieder geval aanwezig en zelfs zeer waarschijnlijk. Kortom, goed nieuws voor producenten en consumenten dus.