Aan welke technische zaken moet jouw webshop minimaal voldoen?
Maak je gebruik van een e-commerce platform dan is er al aan de technische zaken gedacht. Kijk maar eens voor meer informatie daarover. Er zijn altijd een aantal technische zaken die van groot belang zijn. Welke dat zijn ontdek je hier.
Structuur en navigatie
De structuur van je webshop is bepalend voor de weg die je bezoekers volgen. Het is belangrijk om bezoekers gemakkelijk door je webwinkel te laten navigeren. Als bezoekers de weg kwijt raken, is de kans groot dat zij snel afhaken. Een duidelijke structuur, goede opbouw en navigatievriendelijkheid vormen een van de technische zaken waar je webshop minimaal aan moet voldoen. Er zijn daarvoor een drietal eigenschappen van belang, namelijk het design, categorie-indeling en producten. Dat is niet alleen voor de bezoekers van belang, maar ook voor de zoekmachine. De robots crawlen door je webwinkel en kennen aan iedere interne link een bepaalde waarde toe.
Responsive webwinkel
Een van de andere technische zaken heeft betrekking op het realiseren van een responsive webwinkel. Dat betekent dat je webshop zich aanpast aan het toestel dat de bezoeker gebruikt. Er zijn bijvoorbeeld steeds meer mobiele gebruikers die online shoppen. Die willen dan wel een webshop bezoeken die is afgestemd op het mobiele gebruik. Een responsive website past zich automatisch aan. Dat geldt zowel voor het gebruik op laptops, computers, tablets als smartphones. Door een responsive design aan te bieden, zorg je voor een hogere conversie in je webshop. Het design past zich aan het beeldschermformaat aan, zodat het voor alle gebruikers prettig online winkelen is.
Snelle laadtijd
Een snelle laadtijd is eveneens een belangrijk technisch aspect om rekening mee te houden als je een webshop start. Duurt het laden van een pagina te lang dan haken de bezoekers snel af. Het kost je gewoon omzet als het te lang duurt voordat een pagina van je webshop is geladen. De technische kant van webwinkels is van groot belang voor het bepalen van je succes. Het is overigens ook aan te raden om de prestaties van je webshop regelmatig te meten. De uitkomst van de performance is dan wellicht aanleiding om nog meer verbeteringen aan te brengen.