Aan de slag met podcasts
De term podcasting is afkomstig van netcasting en webcasting, en verwijst naar het principe van uitzenden via internet. Hoewel podcasting niet is voorbehouden aan iPod-bezitters, dankt het zijn naam aan de oorspronkelijke populariteit onder deze doelgroep. Bij podcasting abonneer je je op een uitzending. Eenmaal geabonneerd, wordt regelmatig gecontroleerd of er nieuwe uitzendingen beschikbaar zijn. Is dit het geval, dan wordt de uitzending gedownload en klaargezet in de audiospeler op de pc of direct naar de mp3-speler gekopieerd. Dit proces herhaalt zich op gezette tijden. Interessant aan podcasting is het gebruik van bestaande technologien, waaronder RSS. Feitelijk is het RSS-formaat voor podcasting uitgebreid met de mogelijkheid mediabestanden te distribueren.
Eigen radiostation
De populariteit van podcasting is grotendeels te verklaren door de mogelijkheid om een eigen radio-uitzending te maken en te luisteren naar uitzendingen met specifieke onderwerpen. Internetradio is weliswaar al langer beschikbaar, maar het eenvoudige distributiemodel met het bijbehorende bereik van podcasting legt de drempel voor het zelf produceren van een radioprogramma lager. Bovendien bepaalt de luisteraar zelf wanneer de uitzending wordt beluisterd. Het aanbod podcast-uitzendingen groeit dagelijks. Niet alleen particulieren zijn met de technologie bezig. Ook bedrijven, waaronder BNN en Heineken, experimenteren met de mogelijkheden. Overigens beperkt podcasting zich niet meer tot audio; podcasts met video zijn inmiddels beschikbaar.