10 tips om met bedrijfssoftware in de cloud tijd en geld te besparen
Bedrijfssoftware in de cloud heeft zich de laatste jaren enorm ontwikkeld. Niet alleen in gebruik, maar ook in functionaliteiten heeft deze software een vlucht gemaakt. Dat betekent dat je als MKB’er nu over dezelfde mogelijkheden beschikt die voorheen alleen voor grote bedrijven was weggelegd.
Maar wat kun je als MKB’er tegenwoordig allemaal met bedrijfssoftware in de cloud? Wij zetten de nieuwste en handigste functionaliteiten op een rij die gegarandeerd tijd en geld opleveren.
Tip 1: maak en verstuur facturen automatisch
Heb je facturen die je op regelmatige basis verstuurd zoals bijv. abonnementen of lidmaatschappen? Automatiseer de facturatie hiervan met boekhoudsoftware of factuur software. Je stelt één keer de facturatie in en de rest van de looptijd heb je er geen omkijken meer naar.
Tip 2: laat facturen digitaal betalen
Laat klanten direct online je facturen betalen door digitale betaalmethoden aan je facturen toe te voegen. Alle facturatie software pakketten bieden tegenwoordig deze mogelijkheid aan. Zo verlaag je de drempel bij de klant om te betalen, heb je sneller je geld binnen en een lagere debiteurenpost.
Tip 3: koppel je boekhoudsoftware met je incassobureau
Heb je regelmatig klanten die te laat betalen? Maak een koppeling tussen je boekhoudprogramma en je incassobureau. Zo worden klanten die te laat betalen meteen doorgestuurd naar je incassobureau. Scheelt weer een hoop mailen en bellen naar klanten.
Tip 4: koppel je boekhouding met de bank
Elke dag jouw bij- en afschrijvingen overtypen in je boekhouding? Koppel je boekhoudpakket met je bank. Hierdoor worden de gegevens automatisch ingevuld. Scheelt weer een hoop typewerk!
Tip 5: koppel je boekhoudpakket met de Belastingdienst
Doe de belastingaangifte met één druk op de knop! Door de koppeling tussen je boekhoudpakket en de Belastingdienst was de aangifte nog nooit zo makkelijk!
Tip 6: scan facturen of ander papierwerk in met je smartphone
Met een scan & herken functie van je boekhoudpakket verwerk je facturen en bonnen sneller dan ooit in de boekhouding. Na het scannen met je smartphone of tablet worden ze automatisch klaargezet als boekingsvoorstel. Handig!
Tip 7: houd je uren bij op je smartphone
Wil je aanspraak maken op ondernemersaftrek? Dan moet je aan het urencriterium voldoen. Dankzij urenregistratie software kun je met een app eenvoudig en efficient je uren bijhouden. Zo heb je altijd je uren paraat voor de Belastingdienst.
Tip 8: verkoop je producten online
Verkoop je producten? Dan kun je niet meer om een webshop heen. Tegenwoordig kun je met webshop software een webshop beginnen in één dag. Dankzij de designtemplates heeft je webshop met één klik een professionele uitstraling. Bovendien bieden de webshop pakketten de mogelijkheid om middels een feed je producten direct te verkopen op andere platforms zoals BOL, Marktplaats en Beslist. En dat allemaal zonder programmeur of programmeerkennis!
Tip 9: bewaar je klantcontact op één plek
Moet je regelmatig graven in je mailbox naar het laatste contact met een klant? Bespaar je deze tijd met behulp van CRM software. Hiermee hou je al je contactmomenten en klantinformatie op één plek.
Tip 10: koppel je CRM met VoIP telefonie
Heeft je onderneming veel telefonisch klantencontact? Integreer je CRM met VoIP telefonie. Op deze manier krijg je meteen de juiste klantinformatie op je scherm als een klant belt. Dit zorgt voor een snelle afhandeling en goede klantervaring.
Nog meer nieuwe ontwikkelingen
Uiteraard zijn software aanbieders nog lang niet klaar met ontwikkelen. Over het algemeen werken ze aan steeds betere integratie tussen diverse systemen en applicaties. Een mooi voorbeeld hiervan is UBL. UBL staat voor Universal Business Language, de wereldwijde standaard taal voor digitaal factureren. Met UBL kun je een factuur direct per mail in de administratie van een klant te schieten. Simplerinvoicing is de Nederlandse MKB versie van UBL. Simplerinvoicing is een netwerk van samenwerkende software en e-facturatie dienstverleners die het direct uitwisselen van e-facturen tussen ERP-software en e-facturatiediensten mogelijk maakt. De reden hiervoor is simpel: factureren via Simplerinvoicing scheelt nog meer tijd!
Wat kost bedrijfssoftware?
Slechts voor een paar tientjes in de maand huur je ieder type bedrijfssoftware. Wel zijn de nieuwste functionaliteiten (zoals UBL) vaak alleen beschikbaar binnen de wat duurdere premium pakketten. Maar als je dit tegenover de tijd die je hiermee bespaart zet, kan een dergelijk pakket al heel snel uit. Bent u benieuwd welk pakket bij jouw onderneming past? Kijk dan eens op Software Vergelijken. Hier kun je eenvoudig diverse bedrijfssoftware pakketten met elkaar vergelijken op prijs en functionaliteiten.